Rujana Bušić Srpak: U trendu je – kontinentalni turizam

219

Sve više gostiju koji posjećuju Vukovarsko-srijemsku županiju dokaz je da je kontinentalni turizam u trendu. Kada je Rujana Bušić Srpak prije 19 godina postala direktorica Turističke zajednice Vukovarsko-srijemske županije, o turizmu je u toj županiji malo tko razmišljao. Posljedice rata su se itekako osjećale, a prioriteti su bili obnova i povratak stanovništva. Zbog čega su Srijem i Slavonija ultimativni turistički hit, otkriva nam Bušić Srpak, prva dama županijskog turizma.

Razgovarala: Alma Radoš

Da je Vukovarsko-srijemska županija atraktivna turistička destinacija, osim konstantnog porasta broja dolazaka i noćenja, potvrđuje i aktualna titula EDEN (Europska destinacija izvrsnosti) destinaciji Vukovar-Vučedol-Ilok na temu kulturnog turizma. Što Vam znači ova nagrada?

‘Obala uz Dunav od Vukovara do Iloka promenada je dvoraca, muzeja, arhitektonskih cjelina, arheologije, prirodne baštine, vrhunskih vina i bogate gastronomije. Osnovni turistički identitet naše županije temeljen je upravo na kulturnim atrakcijama, ali i kulturnoj nematerijalnoj baštini.’

Ova nagrada puno znači za turizam cijele županije i dokaz je koliko je naša županija bogata turističkim sadržajima. Do osvajanja ove iznimne titule i to upravo na temu kulturnog turizma, prošli smo dug i mukotrpan put obnove od potpuno razrušenih ili devastiranih objekata do obnove i uređenja kompletne infrastrukture. Upravo radi puta kojim smo došli do ove nagrade ona za nas ima tim veće značenje i predstavlja ogroman poticaj. Osim što je titula EDEN povećala vidljivost na turističkom tržištu – što nam je iznimno važno, ona je i snažan poticaj za razvijanje turističkih proizvoda i infrastrukture.

Kada ste spomenuli kulturnu nematerijalnu baštinu vaša županija poznata je po tradicijskim manifestacijama i bogatom folkloru?

Zahvaljujući bogatom kulturnom naslijeđu, jedinstvenoj atmosferi slavonskih i srijemskih gradova i mjesta, veličanstvenoj prirodi, ovo područje sjajna je pozornica za organizaciju manifestacija i festivala. Kod nas se uvijek nešto događa. Upravo su završene 53. Vinkovačke jeseni, prije toga se održavala Iločka berba grožđa… Vinkovo u Iloku i Vukovaru, Pokladno jahanje, Šokačko sijelo u Županji, Svi zaJedno hrvatsko naj u Vukovaru, Rimski dani u Vinkovcima, Divan je kićeni Srijem u Nijemcima, Žetva i vršidba u prošlosti u Županji…, samo su neki od atraktivnih tradicijskih događanja u našoj županiji. Da, poznati smo po tradicijskim manifestacijama i bogatom folkloru – ali urbana scena kod nas je itekako živa. Tu su Vubass Open Air Festival, Blackout Hip Hop Festival, Dunav Art Festival, Festival glumca, Vukovar film festival… Ne zaboravimo da najpoznatiji rock bendovi u Hrvatskoj potječu s ovog područja – Kojoti, Majke, Opća opasnost…, Vinkovci su desetljećima bili poznato središte stripa.

U srcu turističke sezone u šibenskom heritage hotelu King Kresimir predstavili ste eno-gastro ponudu bogatim srijemskim doručkom. Kako su reagirali strani turisti i  Dalmatinci navikli na mediteransku kuhinju?

Izvrsno! Bila je to jako uspješna prezentacija koja je ostvarila svoj cilj i na kojoj smo svi uživali. Srijemskim doručkom u Šibeniku pokrenuli smo inicijativu da hrvatski proizvodi s istoka Hrvatske postanu sastavni dio svakodnevne ponude, osobito malih i butik hotela kojima je u fokusu eno-gastronomija i vrhunski gurmanski doživljaj. Na taj način gosti šire vidike i  upoznaju tradicijsku gastronomiju čitave Hrvatske, a hoteli imaju dodanu vrijednost i vrhunske proizvode. Da čvarci ili kulen itekako pašu na početku dana, a makovnjača može zamijeniti muffin, pokazali smo ovom ukusnom prezentacijom u Šibeniku kojom smo povezali zelenu i plavu Hrvatsku. Činjenica je da gostima koji su već odabrali Hrvatsku za putovanje, na ovakav način možemo predstaviti čitavu. To mi se čini kao veliki prilika za promociju koja se uopće ne koristi.

Je li eno-gastro ponuda u Vukovarsko-srijemskoj županiji postala prepoznatljiv turistički proizvod?

‘Gastronomija kod nas nije samo priča o kuhinji nego priča o životu cijelog ovog kraja. Koliko smo je iskoristili i je li gastronomija motiv dolaska u destinaciju? Vjerujem da imamo još dosta prostora za razvoj.’

Enogastronomija definitivno je jedan od najprepoznatljivijih turističkih proizvoda županije, a po svojoj prirodi je takva da je nezaobilazan proizvod i svakom drugom proizvodu koji bazično predstavlja motiv dolaska u destinaciju… Kreativnost u pripremanju vrhunskih izvornih namirnica koju su imale naše bake zadržala se do danas i unatoč svim modernim pristupima kulinarstvu ostala neodoljiva do danas. Sva tradicijska jela pripremana su od namirnica koje su na ovoj zemlji zasađene, ubrane i pripremljene.

Priča je to o suživotu čovjeka i prirode koja se sjedinjuje upravo za stolom. Mjestom ne samo objedovanja, nego i druženja, razgovora, ukratko – života. Gastronomija kod nas nije samo priča o kuhinji nego priča o životu cijelog ovog kraja. Koliko smo je iskoristili i je li gastronomija motiv dolaska u destinaciju? Vjerujem da imamo još dosta prostora za razvoj, prije svega na podizanju raznolikosti ponude, kvalitete usluge, a time i ukupne promocije proizvoda. Kontinuirano promoviramo tradicijsku kuhinju kroz restorane nositelje oznake „Okusi Srijema i Slavonije“, a dva puta godišnje organiziramo i „Tjedan okusa“, kada se najfinija jela mogu dobiti po promotivnim cijenama. Ovim putem bih najavila „Tjedan okusa jeseni“ od 1. do 7. listopada koji se organizira u tjednu tradicionalnog Turističkog foruma kontinentalnog turizma.

Što znači Michelinova preporuka za vašu županiju koju je početkom godine dobio iločki Hotel Dunav?

‘Hrvatska ima kvalitetne turističke djelatnike koji znaju svoj posao o čemu govore i fantastični rezultati hrvatskog turizma na obali. Primijenimo to znanje i ljubav prema turizmu na cijelu Hrvatsku.’

Michelinove preporuke sjajan su promotivni potencijal ne samo za hotel Dunav, nego i čitavu županiju. Kada preporuku dobijete od svjetskog sinonima za vrhunsku gastronomiju znači da se definitivno nalazite na gastronomskoj karti svijeta. Hotel Dunav je Michelinovu preporuku dobio za najbolji omjer cijene i kvalitete, a to je vrlo jasan putokaz svima koji žele postati prepoznatljiva gastro destinacija, bilo da je riječ o objektu ili prostornoj cjelini, destinaciji. Gledano s pozicije ukupne ponude destinacije važno je istaknuti da hotel Dunav nije „samo“ ugostiteljski objekt, nego je kvalitetom i raznolikošću sadržaja, usluge i razinom uređenosti postao nezaobilazna destinacija i sam za sebe. Rekla bih da je takav pristup dobra, iako zahtjevna formula za uspjeh objekata na kontinentu.

Koordinatorica ste turističkog klastera Slavonija kojeg čine pet slavonskih županija. Koji su prioriteti klastera do kraja godine?

Ove je godine učinjen konkretan i snažan iskorak u promociji i prezentaciji Slavonije kao turističke destinacije Hrvatske. Sporazumom o suradnji na kreiranju i promociji turističkog brenda „Slavonija“, kojega su potpisnice svih pet županijskih TZ klastera Slavonija, Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma, utvrdili smo okvire i aktivnosti kojima želimo ostvariti konačni cilj – razvoj proizvoda i promocija koji će dovesti do povećanja turističkih rezultata. Nitko od potpisnika taj cilj ne može ostvariti sam i stoga zajedništvo u spremnosti da ostvarimo sve ono što Slavonija u turizmu može, smatram temeljim i ključnim faktorom uspjeha. Vjerujem u iskrenost svih potpisnika.

Hrvatska ima kvalitetne turističke djelatnike koji znaju svoj posao o čemu govore i fantastični rezultati hrvatskog turizma na obali. Primijenimo to znanje i ljubav prema turizmu na cijelu Hrvatsku. Imamo još jako puno toga čime se svijetu možemo pohvaliti, iskoristimo to na dobrobit svih stanovnika Lijepe naše. Puno je „prvih koraka“ na tome putu stoga se više aktivnosti odvija paralelno. Kako je riječ o novom pristupu promociji, prvi će korak biti izrada strateškog marketinškog plana turizma Slavonije s planom brendiranja za razdoblje od 2019. do 2025. Paralelno, s razine klastera kandidiramo aktivnosti i projekte prema Hrvatskoj turističkoj zajednici u skladu s njezinom programima.

Koje su trenutne aktivnosti TZ Vukovarsko-srijemske županije?

Trenutno smo u pripremi dvije tematske brošure, o city break ponudi te o vjerskom turizmu županije. Još prije dvije godine započeli smo s tematskim izdavanjem tiskanih materijala, po turističkim proizvodima i takvim pristupom nastavljamo i dalje. U tijeku su i dva projekta brendiranja, cijele Vukovarsko – srijemske županije i EDEN destinacije. Ova četiri navedena projekta realiziraju se iz potpora HTZ-a za turističke zajednice na turistički nerazvijenim područjima. Velik dio aktivnosti odnosi se i na realizaciju aktivnosti projekta ViCTour – virtualni i kulturni turizam. Riječ je o projektu financiranom iz fonda Interreg – IPA CBC Hrvatska – Srbija na kojemu je TZ VSŽ partner dok je Vukovarsko – srijemska županija lead partner.

Putem ovog projekta realizirali smo novi vizualni identitet ne samo za turističku zajednicu županije nego smo zaokružili vizualni identitet i svih lokalnih turističkih zajednica želeći i na ovakav način učiniti Vukovarsko-srijemsku županiju jedinstvenom i prepoznatljivom turističkom destinacijom. Nadalje, realizirali smo tri free format holograma. Riječ je o jedinstvenoj i atraktivnoj ponudi o kojoj ćemo uskoro detaljnije izvijestiti. U suradnji s HGK – ŽK Vukovar i tvrtkom Sun Lux promocija organiziramo 8. Turistički forum koji će se 3. i 4. listopada održati u Vukovaru. Realiziramo i sve planirane promotivne aktivnosti, posebne prezentacije, promotivne kampanje, a koordiniramo i klaster Slavonija što predstavlja dodatni niz obveza. Sve navedeno mora biti realizirano do sredine prosinca, a onda se nadam da ćemo nas troje uposlenih imati još snage za božićno slavlje.

Za kraj, kako biste u jednoj rečenici pozvali čitatelje da posjete Vukovarsko-srijemsku županiju?

Nagradite se istinskim odmorom s dobrim ljudima, ukusnom hranom i vrhunskim vinima na obali Dunava, među hrastovima i u nekim novim, ugodnim gradovima. Doživite sve boje Hrvatske, upoznajte Srijem i Slavoniju.

Ne propustite…

  1. Muzej vučedolske kulture u Vučedolu smješten na najznačajnijem lokalitetu eneolitika s jedinstvenom keramičkom produkcijom.
  2. Dva dvorca – Eltz u Vukovaru i Odechalchi u Iloku, jedini obnovljeni dvorci u Slavoniji.
  3. Vukovarski nokturno koji objedinjuje sva memorijalna mjesta u gradu: Mjesto sjećanja – Vukovarska bolnica 1991., Ovčara – Spomen dom i Masovna grobnica, Memorijalno groblje žrtava iz Domovinskog rata, Križ na ušću Vuke u Dunav i Centar Domovinskog rata u vukovarskoj vojarni.
  4. Vinkovački Korzo, najuže središte s prekrasnim povijesnim zgradama iz 18. stoljeća i rodnu kuću hrvatskog književnika Ivana Kozarca na Krnjašu, jednoj od nekoliko preostalih šokačkih ulica.
  5. Iločku vinsku cestu i zaštićeni kulturno-povijesni kompleks u središtu grada sa zidinama rimske utvrde Cucciuma, očuvanom tvrđavom iz 14. i 15. stoljeća – nekadašnjim sjedištem Nikole Iločkog, bana Hrvatske i kralja Bosne, crkvom i svetištem svetog Ivana Kapistrana, osmanlijskim spomenicima iz vremena Sulejmana Veličanstvenog, dvorcem u kojem je danas Muzej grada Iloka i stari vinski podrum kneževa Odescalchi.
  6. Cesta zlatne niti povezuje koja povezuju Županju s okolnim mjestima (Bošnjacima, Gradištem i Štitarom) i nudi poseban spoj tradicije, gostoljubivosti i eno-gastro ponude i graničarski čardak u Županji iz 19. Stoljeća, jedini očuvani primjerak vojnokrajiške arhitekture u Hrvatskoj u kojem je smješten Zavičajni muzej Stjepan Gruber.
  7. Centar za promatranje ptica na izletištu Sopotac i plovidbu katamaranom Sv. Katarina po Bosutu u Nijemcima.

Turistički forum kontinentalne Hrvatske

Je li religijski turizam dio kulturnog turizma ili još jedan poseban oblik turizma? O tome će biti riječi na osmom Turističkom forumu kontinentalne Hrvatske „Kulturni turizam i perspektive razvoja religijskog turizma u Hrvatskoj“ , koji će se  3. i 4. listopada održati u Pastoralnom centru u Vukovaru. Forum već tradicionalno organiziraju Turistička zajednica Vukovarsko – srijemske županije i Hrvatska gospodarska komora – županijska komora Vukovar , ove godine u suradnji s agencijom „LUX promocija“.