Najveći lanac restorana brze usluge na svijetu ponovno je otvorio svoja vrata u Hrvatskoj. Prvi Subway otvoren je u Arena Centru u Zagrebu, a kao i sve restorane diljem svijeta, karakteriziraju ga ukusni i zdravi sendviči koje si kupci ‘slažu’ sami birajući sastojke. Development Agent za Subway Croatia Vladimir Hanula pojasnio nam je kako Subway radi na principu franšize te otkrio tko to može postati i što se od njega očekuje. U prvoj fazi, uz Zagreb, Subway planira otvaranje restorana u Rijeci, Splitu i Dubrovniku.

Razgovarala: Marija Sedlar

U Zagrebu je ponovno, 8 godina od zatvaranja svih restorana, ponovo otvoren Subway. Što nudi i zašto smatrate da je došlo pravo vrijeme za ponovno otvaranje Subwaya?

Gosti mogu birati između pet vrsta kruha, kao npr. sir i origano ili tamni kruh, koje pripremamo i pečemo više puta dnevno, svaki dan. Svaki sendvič također se može napraviti u obliku wrapa ili salate. Sendviči dolaze sa sirom, umacima, začinima i puni su povrća – salata, rajčica, paprika, krastavac, kiseli krastavac, ljuta papričica, maslina i luk.

Naš prvi Subway restoran u Hrvatskoj nalazi se u Shopping centru Arena Zagreb, na prvom katu u foodcourtu. Nudimo veliki izbor sendviča i možemo zadovoljiti sve želje naših gostiju, koji mogu birati između više vrsta šunki i salama, raznih vrsta piletine, kao što su teriyaki, fajita i tikka, a u ponudi imamo i odrezak, tunu, svinjska rebra, avokado ili vegansku opciju – falafel. Gosti mogu birati između pet vrsta kruha, kao npr. sir i origano ili tamni kruh, koje pripremamo i pečemo više puta dnevno, svaki dan. Svaki sendvič također se može napraviti u obliku wrapa ili salate. Sendviči dolaze sa sirom, umacima, začinima i puni su povrća – salata, rajčica, paprika, krastavac, kiseli krastavac, ljuta papričica, maslina i luk. Sendviči se pripremaju nakon narudžbe kupca, direktno pred njim i uz sastojke koje izabere. U ponudi također imamo i naše jedinstvene kolačiće koje također pečemo u restoranu više puta dnevno. Tko ga proba, zavoli ga! U nadolazećim tjednima planiramo uvesti našu standardnu ponudu kave. Gosti će tako imati priliku isprobati Subway kavu, kao i ledenu kavu s raznim okusima te limunadu i sendviče za doručak s omletom.

Subway se na ovom tržištu pojavio 2006. i tada je otvoreno šest restorana. Kako Hrvatska tada nije bila u Europskoj uniji, cijene nabave namirnica, koje se u Subwayu moraju kupovati od certificiranih proizvođača, drastično su komplicirale logistiku i podizale cijenu krajnjeg proizvoda. Stoga je tadašnji primatelj franšize 2009. zatvorio sve restorane. Ulazak Hrvatske u Europsku uniju trasirao je put za Subway i sada imamo konkurentne cijene.

Subway ima specifičan način otvaranja restorana. Što može očekivati osoba koja odluči biti franšizer Subwaya?

Postoji više od 44.800 Subway sendvič trgovina u preko 113 država na svijetu, međutim, niti jednoj trgovini vlasnik nije Subway kompanija. S više od 50 godina iskustva, usavršili smo unutarnje procese pronalaska, odabira te rada s kandidatima franšize i franšizerima. Bilo tko se može prijaviti za franšizu. Na našim informativnim seminarima i individualnim sastancima upoznajemo kandidate s osnovnim elementima franšize, načinom na koji radimo, koje korake može očekivati, njihovu ulogu u poslu te kakve investicijske i operacijske troškove može očekivati. Kandidat može pitati sve što ga zanima i na svako će pitanje dobiti i odgovor. Nakon seminara, kandidat može pripremiti poslovni plan te analizu toka novca koju ćemo skupa analizirati. Tijekom cijelog procesa možemo voditi. Nakon konačnog intervjua kandidat ce imati probni period od 7 dana tijekom kojih će imati vremena donijeti konačnu odluku i proći kroz sve još jednom, jer nećemo prodati licencu franšize prije nego je kupac franšize imao dovoljno vremena sve dvaput provjeriti i odlučiti. Nakon ovog perioda kandidat može potpisati ugovor o franšizi, platiti franšiznu licencu te pristupiti treningu za kupce franšize u jednom od 13 trening centara diljem svijeta. Kupci franšize u našoj regiji često odluče ići u SAD, Englesku ili Njemačku. Ako prođe obuku, službeno postaje Subway franšizer. Tada ćemo raditi s njim na odabiru prave lokacije i voditi ga kroz sve do otvorenja, te i nakon otvorenja Subway restorana. Ja sam također prošao kroz sve te korake, pa i više. Kao Business Development Agent trebao sam popločiti put i postaviti logistiku, dobavljače, tražiti moguće lokacije… Trebalo mi je neko vrijeme da nađem odličnu lokaciju za prvi restoran, a pregovori su trajali nekoliko mjeseci.

Za što ste sve zaduženi u Hrvatskoj?

Hrvati se orijentiraju na vrijednost, tj. traže kombinaciju količine i kvalitete hrane, usluge koju dobiju i cijene. I kada jedu vani, vole se počastiti. Zato mislim da je reakcija na naš dolazak bila vrlo pozitivna, ljudi su već poznavali brend, naši sendviči i kolačići su im se svidjeli te su cijene proizvoda koje nudimo pristupačne.

Uloga Business Development Agent je na početku ‘all-in-one’ uloga. Prije nego sam se preselio u Hrvatsku, morao sam pripremiti poslovnu strategiju za naš razvoj ovdje, napraviti analizu tržišta, strategiju postavljanja cijena koju je odobrilo naše svjetsko središte u Milfordu, SAD. Svaka regija ima i svoj regionalni ured – naš je u Pragu, i tamo se nalazi marketinški tim, tim stručnjaka za hranu, koordinatori… koji će me podržavati dok se ne poveća broj restorana u Hrvatskoj nakon čega ćemo oformiti naš lokalni tim. Kao BDA odgovoran sam za sve aspekte u zemlji kao što su odobravanje lokacija za restorane, franšizere i nacionalni marketinški plan. Unatoč tome sto sam BDA, također sam i franšizer i vlasnik prvog restorana.

Kako ste Vi postali Development Agent i kako je tekao Vaš poslovni put do dolaska u Hrvatsku? Zašto ste se odlučili baš za našu zemlju?

Prije nego što sam postao BDA za Hrvatsku, radio sam nekoliko godina sa Subwayem u Slovačkoj kao Field Consultant – svaki mjesec procjenjivao sam i vodio 17 Subway restorana. Provjeravao sam jesu li ispunjeni svi standardi – sigurnost hrane, svježina, čistoća, usluga, pomoćno osoblje te sam podučavao franšizere kako da poboljšaju prodaju i profit. Na ljeto 2015. naš je Subway odlučio ući na hrvatsko tržište. Prijavio sam se, pripremio poslovni plan, pristupio BDA obuci u SAD-u te sam se zatim i konačno u kolovozu 2016. preselio u Zagreb. Prije toga sam pohađao tečaj hrvatskog jezika u Bratislavi. Sveukupno, na širenje poslovanja u Hrvatsku interno smo radili godinu dana. Odlučio sam se prijaviti za ovu poziciju i preseliti se u drugu državu, naučiti jezik, promijeniti svoj život i investirati jer sam već znao kako Subway funkcionira ne samo u Slovačkoj, nego i u našoj regiji. Vjerujem u nas brend. Također, unutar tog vremena Hrvatska se pridružila Europskoj uniji što znači da je postala zanimljiva stranim ulagačima iz raznih razloga, što je pak predstavljalo odličnu priliku. Isti proces se dogodio i u Slovačkoj kada smo se pridružili EU u 2004. godini i smatram da će se isto dogoditi i u Hrvatskoj u narednim godinama. Sve u svemu, postojala su dva glavna čimbenika – vjera u odličan brend i odlična prilika. I Hrvatska ima more, za razliku od Slovačke. 🙂

Živeći u Zagrebu proteklih mjeseci, koliko ste uspjeli upoznati navike Hrvata i što žele kada objeduju izvan kuće? Što mislite kako će dočekati ponovno otvaranje Subwaya?

Hrvati su uglavnom ljubitelji brenda i uživaju u životu više od Slovaka. Kada sam se preselio u Zagreb, najveća razlika koju sam primijetio je da su kafići puni od jutra pa cijelog dana te da u njima ljudi uživaju u ispijanju kave i provođenju vremena sa svojim prijateljima. To je nešto sto se ne vidi u Slovačkoj, gdje su kafići prazni do 15 ili 16 sati. Također, jako puno ljudi govori engleski i ima dobre navike karakteristične za uslužne djelatnike. Što se tiče hrane, mislim da se orijentirate na vrijednost, tj. tražite kombinaciju količine i kvalitete hrane, usluge koju dobijete i cijene. I kada jedete vani, volite se počastiti. Zato mislim da je reakcija na naš dolazak bila vrlo pozitivna, ljudi su već poznavali brend, naši sendviči i kolačići su im se svidjeli te su cijene proizvoda koje nudimo pristupačne. U ponudi stoga imamo i našu ‘Sub of the day’ ponudu, što znači da svaki dan možete probati novi sendvič za sniženu cijenu.

Koje su lokacije najbolje za otvaranje Subwaya?

Općenito, bilo tko može postati primatelj franšize. Nije potrebno prethodno iskustvo s restoranima. Sve ćemo vas naučiti. Ne postoji idealan profil primatelja franšize, s obzirom da ne postoji samo jedan način na koji se može voditi uspješan posao.

Subway ima oko 60% prodajnih mjesta diljem svijeta koja su okarakterizirana kao netradicionalna. Riječ je o lokacijama na kojima ne biste očekivali da ćete pronaći naš restoran – benzinske postaje, vodeni parkovi, lunaparkovi, hoteli, kasini, bolnice, škole, supermarketi, aerodromi, cruiseri… Možemo se uklopiti i otvoriti prodajno mjesto gotovo bilo gdje gdje vidimo potencijal jer smo vrlo fleksibilni što se tiče dimenzija i prostora. Imamo prostora na 20 kvadratnih metara, kao i na 150! Ali standardni foodcourt restoran ima oko 50 kvadratnih metara, a standardni restorani sa svojim vlastitim mjestima za sjesti veličine su oko 80 kvadratnih metara. Što se standarda lokacija tiče, imamo razne koncepte – foodcourt jedinica za trgovačke centre, ulične lokacije, drive-inovi. Kao najveći lanac restorana s više od 44.800 restorana moramo biti otvoreni, fleksibilni i kreativni kad se radi o novim lokacijama, i to i jesmo.

Kakvi su planovi za Hrvatsku? Planirate li nova otvaranja i u kojim gradovima?

Naš plan za Hrvatsku je otvoriti 26 restorana. Uglavnom, zainteresirani smo za otvorenja u gradovima s više od 50.000 stanovnika i malo manjim gradovima koja su važna turistička odredišta, kao što su Dubrovnik, Šibenik, Zrće, itd. Tamo možemo otvoriti restorane koji će raditi cijelu godinu ili samo sezonske restorane. Globalno, Subway je trenutno prisutan u 113 zemalja s više od 44.800 restorana i najveći smo franšizni lanac po broju restorana na svijetu. S otvaranjem svakog restorana možemo zaposliti 10 do 15 ljudi.

Tko sve i kako može postati primatelj franšize? Što se od njega očekuje i koliko je vrijedna investicija otvaranja Subwaya?

Općenito, bilo tko može postati primatelj franšize. Nije potrebno prethodno iskustvo s restoranima. Sve ćemo vas naučiti. Ne postoji idealan profil primatelja franšize, s obzirom da ne postoji samo jedan način na koji se može voditi uspješan posao. Međutim, svi primatelji franšiza trebaju razumjeti da u takvom poslu trebaju prihvatiti pravila, nadzor, vodstvo, strategije izdavača franšize i činjenicu da ne mogu donositi individualne odluke u mnogim aspektima posla. Ovo je nešto što mnogi poslovni ljudi ne mogu prihvatiti te stoga franšize nisu za njih. Ako kandidati razumiju svoju položaj i vezu izdavač-primatelj franšize, onda uvijek možemo surađivati s raznim osobnostima da bismo došli do situacije u kojoj bi svatko izašao kao pobjednik. Imamo svoj proces po kojem odabiremo odgovarajuće kandidate, budući da oni također predstavljaju brend. Većina naših primatelja franšiza su vlasnici više jedinica te imaju više od jednog restorana. Ako se žele razviti unutar Subwaya i otvoriti više restorana, za nas to onda znači da su zadovoljni. Investicije se razlikuju ovisno o veličini restorana i tipu, ali za restoran standardne veličine i tipa, ukupna investicija, uključujući i sve troškove do otvaranja, je oko 100-130 tisuća eura.