Budućnost turizma česta je tema, a kako je Hrvatska zemlja za koju je turizam izuzetno bitna grana, to pitanje prate i brojni naši stručnjaci. Ili, barem bi trebali. Sukladno globalnim ciljevima, budućnost turizma gotovo uvijek stavlja se u kontekst održivosti. To je svakako točno i nužno. No Hrvatska treba nove ideje, svježi pogled na stvari. Nešto čime ćemo definirati svoj turistički identitet.
Virtualna obala
Naša obala je mediteranska obala. A takvu obalu imaju sve zemlje, od Španjolske do Turske. Uključujući i sjever Afrike. Dakle, ne možemo se samo osloniti na sunce i obalu. Idemo razmišljati izvan uobičajenih okvira održivosti i zelenih industrija. Idemo razmišljati – virtualno. Turističke destinacije sve više prihvaćaju digitalni svijet, pa zašto ne bismo i mi? Disney je primjer koji nudi “iskustvenu lifestyle platformu” putem Disney+. No, ovaj multimedijski pristup nije ograničen samo na gigante zabavne industrije. Destinacije poput otoka Yas u Abu Dhabiju također ulaze u virtualni svijet, stvarajući impresivne 3D replike fizičkih prostora. Digitalne transformacije omogućuju širi pristup, dopuštajući ljudima da virtualno istražuju svijet oko sebe.
Interaktivni sadržaji
Sve je veća potražnja za digitalnim pripovijedanjem i interaktivnim sadržajem u turizmu. Sve više klijenata ulaže u mobilne aplikacije kao glavnu metodu za podršku korisnicima i angažman. Nove aplikacije na tržištu koriste iskustva proširene stvarnosti, interaktivne karte i multimedijske vodiče kako bi pomogli posjetiteljima. Ovaj trend pretvara pasivno razgledavanje u aktivna, zanimljiva istraživanja koja educiraju i zabavljaju.
Turisti također traže poznata online iskustva, odnosno daju prednost globalnim brendovima koji su im poznati s domaćeg tržišta. Kada su u pitanju interaktivni sadržaji, na našem tržištu prisutno je nekoliko stranih brendova, kao Rizk koji nudi online casino igre. Takvi brendovi pozitivno utječu ne samo na ponudu, nego i na gospodarstvo, jer u konačnici pridonose i boljoj slici gospodarstva.
Autentična iskustva
Ovdje vidimo najveći potencijal koji nije dovoljno iskorišten. Osim tehnologije, raste želja turista za autentičnim iskustvima, što dovodi do porasta takozvanog “autohtonog turizma”. To su primjerice izleti domorodačkim zajednicama i sudjelovanje u njihovim svakodnevnim aktivnostima. Često, takve ture vode vodiči koji su i sami iz tih zajednica. Što ovakva iskustva nude? Prije svega, dublje razumijevanje i uvažavanje različitih kultura, tradicija i povijesti, obogaćujući putovanje autentičnošću i smislenim angažmanom. Hrvatska obala ima bogatu tradiciju. Svakako bismo mogli pružiti više u ovom aspektu turizma.
Kombiniranje urbanog i prirodnog uz naglasak na wellness
Turisti sve više traže iskustva koja spajaju gradsku vrevu s mirom prirode. Primjerice, glamping u preuređenim brodskim kontejnerima s pogledom na grad. Ovaj trend namijenjen je onima koji traže ravnotežu između živosti gradskog života i spokoja prirodnih krajolika, a to je ravnoteža za kojom će ljudi, očekivano, i dalje težiti. Također, nakon pandemije, u svijetu putovanja sve je veći naglasak na dobrobit i kvalitetu života. To uključuje wellness odmore, te smještajne kapacitete koji nudi meditaciju, jogu i prekrasne, jednostavne poglede. Putnici traže iskustva koja ne pružaju samo odmor, već i doprinose njihovoj cjelokupnoj dobrobiti – odmor koji mogu ponijeti kući. Slažete se, na moru imamo stotine lokacija pogodnih za tako nešto.
Poticanjem poduzetničkog duha do novih ideja
Budućnost putovanja i turizma u budućnosti spojit će tehnološke inovacije, kulturnu autentičnost, ekonomsku osviještenost i snažan naglasak na osobnu dobrobit. Ovi trendovi pretvaraju turizam u dinamičnu industriju koja se prilagođava promjenjivim željama i potrebama putnika, obećavajući inkluzivniju, zanimljiviju i održiviju budućnost putovanja. Naravno, najbolji način dolaženja do novih ideja je gajenjem snažnog poduzetničkog duha. Jedino tako, sposobni i ambiciozni pojedinci mogu doći do izražaja i pridonijeti našem turizmu koji će i ubuduće biti važna grana gospodarstva.