Kako će izgledati turistička putovanja nakon pandemije?

Kada prestanu zabrane, sva zaostala energija eksplodira, pa će tako, svjesni neizvjesnosti života, putnici nakon pandemije željeti luksuzniji, transparentniji i osobniji doživljaj putovanja s naglaskom na održivi razvoj

Piše: Alma Radoš, PR i marketing ekspert

Planiranje odmora nakon pandemije moglo bi se usporediti s prvim noćnim izlaskom nakon bolnog prekida. Prema istraživanjima, unatoč razornoj ekonomskoj depresiji, mnogi će putnici planirati neku vrstu „odmazde“ protiv COVIDa, pa će birati daleke destinacije, dulja putovanja, luksuzan smještaj i personalizirane usluge. U tome će ključnu ulogu odigrati digitalna tehnologija – primjena umjetne inteligencije u izboru smještajnih kapaciteta, atrakcija i aktivnosti; chat-botovi koji pojednostavljuju postupak rezervacije; neprestano ažuriranje digitalnih platformi koje pružaju savjete o putovanjima…

Neki analitičari trenutnu situaciju uspoređuju i s osvetničkom potrošnjom nakon Kulturne revolucije u Kini sedamdesetih godina. Tako bi mogla uslijediti i „osvetnička putovanja“. Ljudi će sigurno više cijeniti svoje vrijeme i okoliš, pa će kraj pandemije donijeti razdoblje ekstravagancije održivih putovanja. To potvrđuje i Booking. comovo istraživanje koje je pokazalo kako čak 82 posto svjetskih putnika smatra da je održivo putovanje važno, a više od polovice njih dalo bi prednost eko-smještaju, odnosno hotelima koji promišljaju o zaštiti okoliša i recikliranju. Više od 68 posto ispitanika željelo bi da se novac koji potroše na putovanjima vrati u lokalnu zajednicu.

KOLIKO ĆE TRAJATI OPORAVAK?

U ovim uvjetima na to je pitanje vrlo teško dati odgovor. Ovisi koliko će trajati pandemija! Booking, Expedia, TripAdvisor i drugi turistički servisi smatraju da će za oporavak industrije putovanja trebati najmanje dvije godine, pa su ovo zatišje iskoristili za optimizaciju poslovanje i razvijanje digitalne veze s kupcima.

Naime, gubitak u ovom sektoru globalno se procjenjuje na 2,7 milijardi dolara, a kao izravna posljedica krize smanjila se radna snaga i broj pružatelja korisničkih usluga, no s druge strane „eksplodirali“ su virtualni chat-botovi i drugi digitalni alati. Stručnjaci kažu kako su s lockdownom naši digitalni apetiti samo porasli. Prije smo u prosjeku na internetu provodili tri sata i 17 minuta dnevno, sada je ta brojka udvostručena na šest sati i 59 minuta.

DIGITALNE NAVIKE

Tvrtka za DoubleVerify analizirala je digitalne navike više od 10 tisuća potrošača u Francuskoj, Njemačkoj, Španjolskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u kako bi otkrila promjene u ponašanju u virtualnom svijetu od početka pandemije. YouTube je prema tom istraživanju zabilježio najveći rast interesa publike, čak 43 posto ispitanika reklo je da provode više vremena na toj platformi nego prije. U međuvremenu je TikTok zabilježio najveći rast među mladima u dobi od 18 do 24 godine.

Općenito, potrošači su blagonakloniji i prema internetskom oglašavanju; njih čak 44 posto zainteresiralo se za brend nakon što je vidjelo reklamu. Međutim, mlađi potrošači više vole oglase na društvenim mrežama, dok oni stariji od 45 prednost daju TV-u. Također, postoje značajne razlike između tržišta, utvrdili su analitičari. Američki potrošači više vole oglase na društvenim mrežama, francuski, britanski i španjolski potrošači više vole TV dok Nijemci favoriziraju internetske portale. O svemu tome također treba voditi računa kod izrade buduće strategije razvoja turističkog sektora.

TEŠKO JE BILO ŠTO PREDVIDJETI, ALI SE MOŽEMO PRILAGODITI

Iako je u ova neizvjesna vremena teško bilo što predvidjeti, izvjesno je da je za turistički sektor sada najvažnije izgraditi dugoročnu strategiju koja će biti prilagodljiva eventualnim novim nepredviđenim okolnostima. Ono što se sada može učiniti je ulaganje u budući razvoj i to jačanjem personaliziranih usluga, izgradnjom povjerenja i transparentnim poslovanjem. Tvrtke koje će biti fokusirane na pružanje sveobuhvatne i brze korisničke podrške dugoročno će profitirati. Jednog dana (nadamo se uskoro), kad putnici ponovno počnu u većem broju tražiti rezervacije, oni će zasigurno biti njihov prvi izbor.

BITI DOSTUPAN JE POTREBA, A NE TREND

U svijetu nakon COVID-a, prioritet će biti – ostati povezan. Prošla su vremena u kojima se jednostavno moglo isključiti iz mreže. Biti u svakom trenutku dostupan više nije samo trend, već potreba. Za turoperatere će, primjerice, postati najvažnije putnicima pružiti pouzdane informacije i sigurnosne savjete dok su u njihovoj zemlji. Čak i ako koronavirus i dalje bude prijetnja, ljudi će putovati, jer će se zaželjeti novih destinacija, no za odabir odredišta bit će važno koliko pojedina zemlja ili regija kontrolira virus.

To bi moglo dovesti i do drugačijeg omjera snaga na tržištu i redefinicije popularnih odredišta, kao i načina putovanja. Izbor zrakoplovne tvrtke možda više neće ovisiti samo o cijeni, već će na konačnu odluku utjecati prvenstveno higijenski standardi; primjerice nošenje maski ili obavezan razmak među sjedalima. Turistički sektor i u Hrvatskoj shvatio je da je digitalan razvoj prijeko potreban kako bismo kao turistička zemlja bili konkurentni i odgovorili na stalne rastuće zahtjeve turista. Digitalna transformacija omogućila nam je uvid u želje i navike putnika, a time i jačanje personalizirane ponude.

SLOW TRAVEL… ŠTO JE TO?

Danas više nego ikad prije ljubitelji putovanja pokušavaju iskusiti novu vrstu avanture, izbjeći velike gužve, jesti lokalne specijalitete, doživjeti posebno iskustvo i otkriti nešto novo. Na svjesna putovanja, interakciju s prirodom, opušten način putovanja i lokalnu priču fokus stavlja trend u usponu u industriji putovanja, takozvani slow travel. Kao pokret prvi se puta pojavio osamdesetih godina prošlog stoljeća u Italiji tijekom prosvjeda protiv otvaranja poznatog brenda brze hrane u Rimu, želeći zaštititi regionalnu kulturu i lokalnu kuhinju.

Slow travel danas je itekako promišljen koncept, a primjerice u Hrvatskoj ga možete iskusiti u Falkensteiner Resort Boriku. Smješten je na plaži u Zadru, gradu na idealnoj lokaciji, ali i destinaciji prepunoj raznih specifičnih sadržaja. Od interijera, u kojem se mislilo na svaki detalj, preko delicija posluženih na tanjuru do Aquapura Thalasso & spa centra – sve je podređeno gostu i njegovim užicima. Zvuči kao dobar prijedlog za odmor.

Pa kada sve ovo prođe, ako niste spremni za daleka putovanja posjetite Zadar i opustite se u jedinstvenoj atmosferi hotela u kojoj nećete morati ništa, a moći ćete sve što poželite. Puno se toga posljednjih mjeseci promijenilo, no izvjesno je jedno: putovanja će postati svestranija i na njima ćemo željeti uživati – lokalno.

A to znači istražiti specifičnosti tog kraja, običaje, okuse…