Kako hoteli mogu utjecati na razvoj i zaštitu okoliša

Sve veći broj gostiju želi svoj odmor provesti u čistoj prirodi ili blizu nje i očekuju infrastrukturu i usluge koje će poštovati iste vrijednosti. Ne treba se bojati obavijesti, informacija i edukacije gostiju po čemu je okolina vašeg hotela posebna i specifična – može to biti životinjska ili biljna vrsta koje nema nigdje drugdje ili drvo koje je staro nekoliko tisuća godina

Piše: mgr. Anica Đokić, MBA, anicadj@seznam.cz

Svjetska organizacija za turizam proglasila je godinu 2017. godinom održivosti razvoja turizma i putovanja ravnopravno za sve. Ući radosno u Europsku uniju jedna je stvar, ali održati sve što ta Unija ustvari znači i u praksi je još uvijek vrlo daleko. Jedan od smjerova kojim EU pomaže nove članice je upravo smjer održivosti i smanjenje razlike između regije, njihova održivost na novim tržištima.

Nove navike se teško stvaraju, ali poduzetnici mogu biti pioniri novih ideja u održivosti razvoja. U turizmu su to sigurno hoteli koji imaju veliku potrošnju i veliki utjecaj na tržište u određenom gradu. U nastavku donosimo primjere kako hoteli mogu pozitivno utjecati na održivost razvoja i zaštitu okoliša.                                 

UTJECAJ HOTELA NA ZAŠTITU OKOLIŠA

Svakom hotelu potrebna je dobra mreža dobavljača, ako je moguće iz bliske okoline. Već se u ovoj mreži odražava međuovisnost održivosti regije. Hotel svojom snagom potrošnje može diktirati uvjete koji će podržati ne samo njegovu kvalitetu usluga, već i prirodni okoliš i regiju, od toga kakav dogovor ima s praonicom, tj. kakve procese i deterdžente će koristiti, koliko često će mijenjati ručnike i posteljinu i tako promijeniti frekvenciju pranja velike količine rublja. Isto tako, sve namirnice mogu se nabavljati od lokalnih malih dobavljača koji mogu biti upoznati s procesima i kvalitetom koja odgovara hotelu i njegovim gostima. Ukoliko se još nađe mali dobavljač koji ima vrlo kvalitetne i organski pripremljene lokalne proizvode, to samo može dodatno podržati i poboljšati uslugu hotela i brend. Zašto ne reći gostima i napisati u meniju restorana da je neki proizvod od lokalnog dobavljača najviše kvalitete – sigurna sam da će se gosti obradovati lokalnom mirisnom medu, marmeladi, džemu ili voću.

Ako se hotel nalazi u blizini prirodnih ljepota, parka ili zaštićene prirode, gosti hotela će očekivati da se hotel ‘ponaša’ u skladu s tim i trudi se ne oštetiti prirodni okoliš. To znači da će razumjeti štednju u vodokotlićima s manje vode u toaletu ili tuš kabine sa dispenserom sapuna umjesto malih, zasebno pakiranih sapuna. U hodnicima treba biti upaljeno svjetlo, ali može se regulirati i na način da se svjetlo gasi nekoliko minuta nakon što hodnik ostane prazan.

Ako se hotel nalazi u blizini prirodnih ljepota, parka ili zaštićene prirode, gosti hotela će očekivati da se hotel ‘ponaša’ u skladu s tim i trudi se ne oštetiti prirodni okoliš. To znači da će razumjeti štednju u vodokotlićima s manje vode u toaletu ili tuš kabine sa dispenserom sapuna umjesto malih, zasebno pakiranih sapuna. U hodnicima treba biti upaljeno svjetlo, ali može se regulirati i na način da se svjetlo gasi nekoliko minuta nakon što hodnik ostane prazan.

Ono što me najviše iznenadilo je nešto na što hoteli možda ne mogu direktno utjecati, ali bi se mogli dogovoriti s gradskom upravom, a to je sortiranje otpada. Naučena da se otpad sortira, a kako i dalje pijem vodu iz plastične boce, bilo je skoro nemoguće naći kontejnere žute boje za plastični otpad. Hoteli proizvode veliku količinu otpada i njegovo je sortiranje veliki dio zaštite okoliša – i to od papira, plastične ambalaže, preko stakla do bio otpada, tj. odvajanje mesa i ostalog otpada koji bi se još mogao reciklirati. Vjerujem da smjernice EU dolaze polako u sve gradove, ali samo će izvršenje biti jako teško bez podrške poduzetnika – ne može se očekivati da domaćinstva budu prva u promjeni navika.

POTAKNITE ZAŠTITU OKOLIŠA

Gosti su već obrazovani o zaštiti okoliša i zbog prirodnih ljepota dolaze u destinaciju na odmor, diviti se i uživati u ljepoti koja im u njihovom gradu nije dostupna. Da bi se ta ljepota održala, potrebno je mnogo truda i rada. Sve veći broj gostiju želi svoj odmor provesti u čistoj prirodi ili blizu prirode i očekuju infrastrukturu i usluge koje će poštovati iste vrijednosti. Ne treba se bojati obavijesti, informacija i edukacije gostiju po čemu je okoliš vašeg hotela poseban i specifičan – može to biti životinjska ili biljna vrsta koje nema nigdje drugdje ili drvo koje je staro nekoliko tisuća godina. Mogu to biti i ose ili pčele koje imaju svoje stanište u okolini, ali su neugodne kada se okupe oko slatkog doručka na terasi.

Isto vrijedi i za održavanje okoliša hotela: drveće, cvijeće, plažu, more… Ako želite da se sve održi što duže bez obzira na sezonu punu gostiju, brinite se za sve pažljivo i svakodnevno i informirajte goste što mogu, a što ne mogu raditi u blizini drveća ili na plaži. Ali, onda se i sami držite pravila ponašanja, to jest, ukoliko imate bar na plaži ili usluge iznajmljivanja brodica, zaposleni i usluga trebali bi biti u skladu – umjesto plastičnih čaša koristite staklene te se pobrinite da ne ostanu na plaži, kao ni ostaci smeća. Uređenje i sigurnost plaže i mora za hotele, koji od toga u stvari ‘žive’, jedno je od najvažnijih pitanja u održivosti prirode i okoliša. Zašto onda to ne smatraju svojim problemom i obavezom, nije mi jasno. Ako imate mnogo gostiju s malom djecom, imati čuvara plaže, spasioca ili animatora za djecu nešto je što vam može bitno poboljšati kvalitetu usluge, sigurnost i troškove suda i osiguranja.

Ovakve aktivnosti možete podržati i malim nagradnim igrama fotografiranja koje će goste zabaviti, a vas promovirati na Instagramu i drugim socijalnim mrežama kao hotel koji održava i brine za okoliš i zanimljiv je gostima. Budite i vi dijelom svjetske inicijative održivosti razvoja okoliša, a time i turizma od kojeg živite.