Neoporezivo je do 3.360,00 eura godišnje po zaposleniku, a kartične napojnice predstavljaju novu mogućnost uz postojeće gotovinske napojnice
U Hrvatskoj su od siječnja ove godine, po uzoru na brojne europske i svjetske destinacije, zakonski omogućene bezgotovinske napojnice, koje predstavljaju važan iskorak u financijskoj digitaliziranosti hrvatskog društva. Konkretno, to znači da je omogućeno da potrošači u restoranima, kafićima, hotelima ili kod frizera i pedikera, prilikom plaćanja karticom mogu putem kartice ostaviti i napojnicu za izvršenu uslugu, što plaćanja čini puno jednostavnijima. Bez nepotrebnog odlaska na bankomat i gubljenja vremena, potrošači mogu dati nagradu za izvršenu uslugu.
Potrošači sve više plaćaju karticama
Činjenica je da potrošači u Hrvatskoj u sve većoj mjeri plaćaju bezgotovinski – karticama. Mastercardov Indeks digitalnih plaćanja iz 2021. još je prije tri godine pokazao da Hrvatska ima najviši indeks digitalnih plaćanja među državama u našem bliskom okruženju regije i šire, veći od konkretno Austrije, Bugarske, Grčke, Mađarske, Rumunjske i Srbije. Uz to, petinu hrvatskog BDP-a čini turizam i samo lani je zabilježeno više od 20 milijuna dolazaka turista, od kojih je veliki broj stranaca koji preferiraju kartično plaćanje.
Mogućnost bezgotovinskog plaćanja predstavlja veliki potencijal za stvaranje boljeg korisničkog iskustva potrošača, gostiju, ali i za bolje nagrađivanje zaposlenika koje nije jednostavno naći na tržištu rada. Kao globalni lider u segmentu bezgotovinskog plaćanja, Mastercard već dugi niz godina potiče i podržava kulturu inovacije i promjene u društvima u kojima posluje.
Zato Mastercard, u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom, sudjeluje u kampanji informiranja ugostitelja i ostalih pružatelja usluga o svim prednostima uvođenja bezgotovinskih napojnica.
„Mastercard je predan razvoju jednostavnih, sigurnih i inovativnih rješenja u plaćanju. Hrvatska je dinamično tržište koje brzo evoluira, a bezgotovinske napojnice su veliki korak naprijed. One daju izbor gostima, koji sve više plaćaju karticama i koji će po prvi put moći nagraditi uslugu ugostitelja s par klikova, umjesto da gledaju imaju li dovoljno gotovine i traže obližnji bankomat. Korisničko iskustvo time je značajno poboljšano, a ugostiteljima olakšava nagrađivanje zaposlenika“, poručila je Gea Kariž, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj.
Neoporeziv iznos napojnica oko tri prosječne plaće u ugostiteljstvu
Iznos napojnica je neoporeziv do iznosa od 3.360,00 eura godišnje po zaposleniku, što je više od tri prosječne neto plaće u ugostiteljstvu. Prije svega, valja naglasiti da je primanje napojnice zakonska mogućnost, a ne obveza. Vlasnici hotela, kafića i restorana koji se odluče za to, za bezgotovinsku opciju, moraju prvo osigurati POS aparat, kao osnovni tehnički preduvjet. Oni koji, pak, ne žele primati napojnicu ne smiju primati ni gotovinsku jer će se ista smatrati neprijavljenim prometom, a to je kažnjivo.
Za sve koji žele uvesti bezgotovinske napojnice
Za sve koji žele uvesti mogućnost bezgotovinske fiskalizirane napojnice, važno je sljedeće:
• za bezgotovinske napojnice preduvjet je implementacija kartičnog plaćanja u ugostiteljskim/uslužnim objektima;
• za objekte koji primaju kartice potrebne su tehničke nadogradnje sustava za naplatu napojnice putem POS terminala;
• napojnica se ne upisuje u već otkucani račun, nego se povezuje na već otkucani račun, a podatak o napojnici dostavlja se odmah uz fiskalizirani račun, odnosno pri izdavanju fiskaliziranog računa;
• poslodavci ostvarene iznose napojnice prijavljene u sustav fiskalizacije moraju mjesečno prijavljivati Poreznoj upravi na obrascu JOPPD iskazivanjem podataka po OIB-u svake osobe koja je tu napojnicu ostvarila, uključujući studente;
• napojnica je izuzeta iz blagajničkog maksimuma i ne postoji obveza polaganja napojnice s dnevnim utrškom.
Što trebaju znati zaposlenici?
Bezgotovinske napojnice ne isključuju gotovinske, već predstavljaju dodatnu mogućnost. Već prva iskustva restorana i kafića koji su uveli ovo mogućnost pokazuju kako gosti ostavljaju više napojnica kad imaju mogućnost ostaviti napojnicu i putem kartice.
Zaposlenici trebaju znati:
• prema dogovoru s djelatnicima i internoj odluci ili pravilniku samog prodajnog mjesta, Poslodavac određuje kolika se napojnica kojem djelatniku isplaćuje;
• poslodavac Poreznoj upravi podatak dostavlja putem obrasca JOPPD i iskazivanjem podataka po OIB-u svake osobe kojoj se napojnica isplaćuje;
• pravo na isplatu imaju osobe koje su u radnom odnosu kod poslodavca po osnovi ugovora o radu, studentskog ili učeničkog ugovora.
Kampanja Hrvatske gospodarske komore
S ciljem brže prilagodbe i otklanjanja nedoumica u praktičnoj primjeni, HGK je u suradnji s partnerima realizirao informativnu kampanju koja se sastoji od informativnog letka, naljepnica koje se mogu postaviti na ulazu u objekte, ciklusom edukacija za ugostitelje i objavom promotivnih članaka s ciljem informiranja potrošača.
Više informacija potražite na hgk.hr/napojnice