Konačni ishod turističke sezone koja je u tijeku ni u ovom trenutku ne može se predvidjeti sa sigurnošću. Tempo rezervacija je usporen, a volumen smanjen u odnosu na prošlu godinu, dok se naznake optimizma bilježe samo u kompanijama koje su ulagale u povećanje kvalitete usluge. Najveći izazov u Hrvatskoj je poslovno okruženje, kako domaće, tako i međunarodno, koje se u konkurentskim državama značajno poboljšava. To je jedan od ključnih razloga povratka konkurencije, što je, uz naznake recesije i neizvjesnost oko Brexita, jedan od najvećih negativnih faktora koji utječu na tržišne izglede hrvatskog turizma – zaključak je predstavljanja drugog izdanja Turističkog impulsa, pregleda turističkih trendova Hrvatske udruge turizma.
HUT je u lipnju proveo anketu o tržišnim izgledima ove sezone među 15 vodećih turističkih kompanija koje sezonu ocjenjuju neizvjesnom, a tržišne izglede podjednakim u odnosu na proteklu godinu, ali uz potrebu stalnog provođenja potrebnih marketinško-prodajnih aktivnosti.
“Prvo polugodište pokazuje da su najave tržišnih izazova i turbulencija s početka godine bile točne – turistička sezona bit će najizazovnija u proteklih nekoliko godina, a najveći izazov je i dalje poslovno okruženje, kako domaće tako i međunarodno. Ono je u Hrvatskoj izrazito nepovoljno za turistički sektor. U konkurentskim državama intenzivno se i kontinuirano radi na poboljšavanju okvira poslovanja turističkog sektora i to je jedan od ključnih razloga njihovog oporavka i povratka na scenu. Hrvatska ima najveći PDV na Mediteranu, dok Austrija i Mađarska PDV u turizmu smanjuju s ciljem jačanja konkurentnosti ovog sektora. Pridodamo li tome i jednog od naših najvećih konkurenata – Grčku – koja će od 2020. sniziti PDV na ugostiteljske usluge s 24 posto na 13 posto, a na hotelski smještaj s 13 posto na 11 posto kako bi privukla ulaganja, olakšala poslovanje poduzetnicima te podigla konkurentnost turizma, onda je jasno da nas čeka sve teža borba za svakog gosta. Uz to, opće gospodarsko stanje – odnosno kontinuirano smanjivanje prognoza njegovog rasta u Europi, koja je naše najznačajnije emitivno tržište – dodatno opterećuje optimistične prognoze”, izjavio je Veljko Ostojić, direktor HUT-a.
Viša razina optimizma tržišnih izgleda hrvatskog turizma je u kompanijama koje su investirale u unaprjeđenje proizvoda, koji će se nuditi uz više cijene i za koje se očekuje stabilna zauzetost, dok se u dijelu sektora gdje nije bilo investicija očekuje pad cijena i tu je upitna i razina zauzetosti.
Većina ispitanika potvrđuje da je u svim vrstama smještajnih kapaciteta tempo rezervacija sporiji, a ukupni volumen manji u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ističu se apartmanska naselja, u kojima je većina ispitanika potvrdila negativno odstupanje u odnosu na prošlu godinu, ali i kampovi koji su sredinom lipnja ostvarili manji volumen rezervacija za 2019. u odnosu na prošlu godinu.
Raspon postotaka manjeg volumena rezervacija u odnosu na prošlu godinu kreće se od 1 posto do čak 20 posto, a najčešći broj odgovora kreće se u rasponu od 3 posto do 7 posto manjeg volumena rezervacija koji je ostvaren za cijelu 2019. do sredine lipnja (u usporedbi s istim razdobljem prošle godine). Ispitanici većinom očekuju povećani broj ‘last minute’ rezervacija i ulažu dodatne prodajno-marketinške napore, pa u skladu s tim većina ocjenjuje da će se u konačnici ove godine ostvariti jednaka razina rezervacija za glavnu sezonu i post sezonu kao i prošle godine.