Svaki ugostiteljski objekt traga za načinima smanjenja troškova u poslovanju. Ali dok neki od tih načina donose korist, drugi mogu napraviti štetu. Donosimo savjete eksperata Restaurant Audita što bi zaista moglo smanjiti troškove vašeg poslovanja.
KREATIVNO KORISTITE ZALIHE
Kada je jedan od eksperata Restaurant Audita preuzeo rukovođenje restoranom na plaži, fokusirao se na – bar. Proučio je zalihe i inventar i primijetio da su ‘zaglavili’ s velikim brojem kutija krcatim proizvodima koji se slabo prodaju. Prednjačile su kutije s pićem pod nazivom Canadian Club Citrus. Naime, proizvođač tog pića, Canadian Club, u jednom ga je trenutku promovirao kao novo piće i prodavao je velike količine po vrlo niskim cijenama.
Kao rezultat toga, i konkurenti koji su također imali objekte na plaži ‘zaglavili’ su s ogromnom količinom Canadian Club Citrusa. Pokušali su ga se osloboditi prodajući ga za dva dolara. Zatim za jedan dolar. Pa za 50 centi. Nitko ih nije kupovao. Ljudi su mislili da piće, ako se prodaje za pola dolara, vjerojatno nije dobro. Zato je ekspert Restaurant Audita zauzeo drugačiji pristup od konkurencije. Smislio je koktel pod nazivom ‘Kajmanska kletva’ i gostima rekao da im ne može reći što točno od sastojaka ide u njega jer će ih, ako saznaju sastojke, stići ‘kajmanska kletva’.
Koktel je prodavao za osam dolara, dodajući u njega suhi led (koji je proizvodio efekt da se piće ‘dimi’), i naravno promociju je podržao sugestivnim prodajnim programom. Rezultati? Ovaj ‘misteriozni koktel’ postao je najprodavaniji proizvod njegovog bara. Počeo je trgovati i s drugim objektima. Uzimao je od njih sanduk Canadian Club Citrusa u zamjenu za litru nekog drugog pića. Samo jedna inovativna ideja izazvala je veliku promjenu. Ne morate imati bar. Slično možete primijeniti s različitim namirnicama.
SPECIJALIZIRAJTE SE
Kategorija brze hrane razvija se mnogo intenzivnije nego cjelokupna industrija. Sada se oko ove kategorije zaoštrava bitka između restorana i prodavaonica. Trgovine su godinama gubile udio na tržištu kada je riječ o gotovim jelima jer su restorani odnosili pobjedu. Sada, u vremenu krize, trgovine se bore da vrate taj udio. Svaka bolje opskrbljena trgovina nudi catering, pakirana gotova jela, peciva i pizze. Restoranska industrija sve se više fragmentira, a kao pobjednici će izaći oni koji su se najbolje specijalizirali za konkretne kategorije.
UVEDITE INOVACIJE
Kada se pojavio radio, trebalo mu je 38 godina da privuče 50 milijuna slušatelja. Televiziji je bilo potrebno 13 godina da ima isto toliko gledatelja. Facebook je uspio privući 50 milijuna korisnika za samo dvije godine! U međuvremenu, lanci restorana se i dalje drže happy hour promocija i skeptični su prema društvenim mrežama. A upravo su one kulturni fenomen koji će još više oblikovati naše živote u godinama koje dolaze.
ZADRŽITE RADNIKE
Potrudite se zadržati svoje ključne ljude. Prije nego što eliminirate bilo koga od zaposlenih (jer ih ne možete plaćati koliko ste do sada) ponudite im da rade od kuće ili skraćeno. Prema podacima Američkog udruženja restoratera, u treniranje svakog zaposlenog do postizanja nivoa efikasnog radnika uloži se oko 1.500 dolara.
TRAŽITE POMOĆ OD DOBAVLJAČA
Čak i u teškim vremenima možete potražiti pomoć od vaših prodavača – trgovina, veletrgovina i dobavljača. Veliki broj njih bit će spreman dati vam duže rokove plaćanja jer i njima ide u korist da opstanete na tržištu. Što vama bolje ide, ići će i njima.
UDRUŽITE SE U NABAVCI
Udruživanje u ‘kupovne’ grupe daje restoranima i kafićima prilikom naručivanja robe moć kakvu imaju veliki lanci. Bilo da kupujete hranu, opremu za kuhinju ili marketinšku uslugu, kada to činite ‘u velikoj količini’ uvijek ćete dobiti bolju cijenu. Udružite se s kolegama/konkurentima i počnite naručivati zajedno.
FOKUSIRAJTE SE NA BITNO
Pravilo 80/20 moglo bi se primijeniti na reduciranje troškova. Mnogi pokušavaju sva područja poslovanja usavršiti odjednom i kao rezultat toga nikada ne uđu dovoljno duboko u sve probleme i ne uvide kakva rješenja mogu zaista napraviti važnu razliku. Ključ je u pronalaženju ‘kritične točke’. Nemojte smanjiti cijenu svakog SKU-a u objektu. Fokusirajte se, umjesto toga, na 5 glavnih SKU-ova. Na velike stavke, najviše njih 5 istovremeno.
DAJTE DOBAR PRIMJER
Mnogi menadžeri i direktori danas daju dobar primjer svojim zaposlenima tako što i sami ‘stežu remen’. Tako direktor kompanije Wal-Mart, kada ide na službeni put, odsjeda u hotelu s 3 zvjezdice, dijeli sobu s kolegama. Direktor kompanije General Motors radio je za jedan dolar godinu dana. Kada je direktor kompanije spreman ciljeve kompanije staviti ispred osobnog komfora, to će inspirirati i ostale zaposlene da se ponašaju na sličan, štedljiv način.
NE ISKLJUČUJTE MARKETING
Kada nastupe teška vremena mnogi restorani prvo ‘srežu’ ove troškove. A upravo je kriza pravi trenutak da se u marketing ulaže, da se investira u inovativne programe kao što su oni koje nude društvene mreže, blogovi, mobilni telefoni… Nove marketinške tehnike nude takvu razinu fleksibilnosti i mogućnost da se rezultati kampanja direktno mjere, onako kako to nikada prije nije bilo moguće.
ULOŽITE NAPOR U PRODAJU
Povećanje prodaje od samo 2% je jednako reduciranju troškova hrane od čak 10%. Kriza ne smije biti izgovor za loše poslovanje. Istina je da je teško realizirati prodaju u današnjim uvjetima, ali je činjenica da se prodaja neće poboljšati ako sjedimo i čekamo da se nešto samo od sebe dogodi. Možete li ‘osvježiti’ vještine prodaje svog osoblja? Mogu li vaši konobari prodavati više pića? Možete li smisliti neke kreativne specijalne ponude ili cijene kojima ćete privući ljude? Prije nego što počnete s reduciranjem troškova, potrudite se napraviti sve što možete kako biste prodali ono što vaš objekt nudi.