Obiteljsko poslovanje u ugostiteljstvu – kada je vrijeme za pomoć stručne osobe

Obitelj je važna i njihova je potpora u poslu nevjerojatna, ali najčešći se problemi javljaju kada se članovi obitelji sukobe zbog posla. Od iznimne je važnosti da cijeli tim radi na zajedničkoj viziji kako bi unaprijedili svoj lokal, kao i da se sve odluke donose zajednički.

Piše: Marina Milošević, Udruga konobara i barmena Hrvatske

Nakon svih ovih godina koliko poslujemo u ugostiteljskom sektoru, možemo reći da već ‘s vrata’ vidimo kako funkcionira neki ugostiteljski objekt. Zahvaljujući tom znanju naši su treneri, u suradnji s tvrtkom Scorpio, postali vrsni konzultanti koji poboljšavaju rad u brojnim objektima. Tako vam s potpunom sigurnošću možemo reći koji je najčešći problem kada je riječ o radu ugostiteljskog objekta – to je obiteljsko poslovanje.

Obitelj je važna i njihova je potpora u poslu nevjerojatna, ali najčešći se problemi javljaju kada se članovi obitelji sukobe zbog posla. Od iznimne je važnosti da cijeli tim radi na zajedničkoj viziji kako bi unaprijedili svoj lokal, kao i da se sve odluke donose zajednički. Kada svaki član tima donosi odluku za sebe, zajednički ne mogu uspjeti. U nastavku donosimo nekoliko mogućnosti koje možete pokušati prije negoli potražite pomoć konzultanta kako bi vam pomogao u obavljanju posla.

ODVOJITE PRIVATNO OD POSLOVNOG

Iako postoje brojne obiteljske tvrtke koje svoje poslovanje vode bez problema, veći je broj onih koje spajanje poslovnog i privatnog ne provode na najbolji način. Iako posao iziskuje velika odricanja i energiju, važno je odvojiti privatno od poslovnog. Odredite vrijeme za obitelj tijekom kojega je spominjanje posla – zabranjeno.

POSAO MORA OSTATI U OBITELJI

Prema svjetskim istraživanjima, gotovo trećina nasljednika ima problem pri odabiru nasljednika svojeg obiteljskog poslovanja. Prvi vlasnik obično ima potrebu za kontrolom i individualnosti. Veliki smo broj puta čuli da posao mora ostati u obitelji. Međutim, jeste li se zapitali želi li to vaš nasljednik? Događa se da dijete preuzme obiteljski posao samo zato što ga je obitelj na to primorala iako je njegova želja nešto potpuno drugo. Tada često dođe i do propasti objekta. Bolje je da za voditelja ugostiteljskog objekta ostavite nekoga koga taj posao zanima i tko je u njemu dobar, nego da primorate svoje nasljednike na preuzimanje.

SUKOB GENERACIJA

Prvi vlasnik i njegovi nasljednici zasigurno nemaju istu viziju poslovanja. Odvojite vrijeme, stavite sve ideje o razvoju poslovanja na stol i dobro ih proučite. Zajedno donesite odluku za koju većina smatra da bi bila najbolja za vaš posao. To što ćete prihvatiti neku novu ideju ne znači da ste objekt do sada vodili na krivi način – to samo znači da svoj posao želite unaprijediti i učiniti ga boljim. Tako možete privući novu klijentelu u objekt i učiniti ga zanimljivijim za posjetitelje, kao i privući nove goste.

PITANJE PLAĆE

Jedna od važnijih stavki su plaće članova obitelji koji rade u vašem objektu. Često se događa da zaposleni nemaju jednake pozicije u objektu, ali imaju iste plaće. Ne može svaka osoba biti jednako plaćena, ako ne obavlja jednako zahtjevne zadatke. S tim dolazi do nezadovoljstva među zaposlenicima. Nakon što ste razdvojili privatno od poslovnog, važno je da svi članovi obitelji prihvate da različite razine ovlasti nose različite odgovornosti, a samim time i različite iznose na računu. Bez obzira na to jeste li u krvnom srodstvu ili ne, kolektiv bi trebao biti cijenjen jednako.

POVLAČENJE IZ POSLOVANJA

Nakon što dođe vrijeme da prvi vlasnici odlaze u mirovinu, oni odlaze samo službeno, ali se često i ne povlače iz poslovanja. S obzirom na to da su naučili kontrolirati sve, javlja se jaz između generacija. Novi vlasnik, odnosno nasljednik, ima drugačiji stav vezan za razvijanje poslovanja. Oni posao žele unaprijediti tako što će unijeti novitete u poslovanje, ali im ‘njihov prethodnik’ to ne dopušta jer ‘objekt je dobro poslovao i dok sam ja bio vlasnik’.

Kada jednom dođe vrijeme za mirovinu, povucite se i uživajte u slobodnom vremenu kojeg do sada niste imali. Ako vaš nasljednik želi unijeti promjene, nemojte ga spoticati u tome. To je samo znak da mu je stalo do onoga što ste vi gradili kroz život. Dajte mu savjet kako da to uspije i potaknite ga.

Ukoliko vidite da se javlja problem u poslovanju koji je veći od vaših mogućnosti, to je znak da je došlo vrijeme za traženje pomoći od profesionalaca. Angažirajte tvrtku kojoj je consulting u ugostiteljstvu primarna djelatnost kako bi vam pomogli unaprijediti poslovanje, ostaviti bolji dojam na goste ili naučiti vaše osoblje kako bolje upravljati zalihama.