Državni zavod za statistiku u povodu Svjetskog dana turizma ističe važnost zadržavanja konkurentnosti neke zemlje na globalnom tržištu te podsjeća na rezultate turizma iz 2023. i veću potrošnju domaćih turista u inozemstvu nego u Hrvatskoj.
Napominjući da “stanovnici Hrvatske u dobi od 15 i više godina vole putovati”, iz DZS-a to potvrđuju podatkom da su u 2023. išli na pet milijuna privatnih višednevnih putovanja, od čega je 65,4 posto bilo po Hrvatskoj, a 34,6 posto u inozemstvu.
Ipak, u inozemstvu su domaći turisti na privatnim višednevnim putovanjima prosječno trošili više nego u vlastitoj zemlji – 471 euro naspram 281 eura, što je po izračunu DZS-a, u prosjeku za 190 eura manja potrošnja u Hrvatskoj nego izvan nje.
Ponavljaju i da je u 2023. u Hrvatskoj u komercijalnom smještaju ostvareno 92,4 milijuna noćenja ili 2,6 posto više nego u 2022., a turista je došlo 19,5 milijuna ili 9,7 posto više.
Prema vrstama turističkih mjesta, u 2023. najviše noćenja ostvareno je u primorskim mjestima, 85,3 milijuna ili 92,4 posto od ukupnih, a većinu noćenja turista u tim mjestima ili 92,6 posto ostvarili su strani turisti, a domaći samo 7,4 posto.
Kako se Svjetski dan turizma u svijetu obilježava od 1980. pod okriljem Svjetske turističke organizacije, iz DZS-a su ‘izvukli’ podatke i za tu godinu, kada je U Hrvatskoj bilo gotovo upola manje noćenja nego u 2023., odnosno 53,6 milijuna, i došlo je ‘samo’ 7,9 milijuna turista, što je gotovo 12 milijuna manje po najnovijim podacima.
Povodom Svjetskog dana turizma iz DZS-a poručuju i da je važno kontinuirano ulaganje u taj sektor i praćenje noviteta, dok za temu obilježavanja (o miru) smatraju da se želi poslati poruka da turizam može biti “akcelerator promjena te pozitivno utjecati na poticanje mira i razumijevanja među različitim nacijama i kulturama”.
“Turizam kao jedan od najbrže rastućih globalnih sektora ima ključnu ulogu u poticanju ekonomskog razvoja i stvaranju radnih mjesta, stoga ne čudi važnost praćenja statističkih podataka iz tog područja. Pokazatelji poput broja dolazaka i noćenja turista, duljine njihova boravka, popunjenosti smještajnih kapaciteta ili prosječne potrošnje po putovanju omogućuju praćenje učinaka turizma i polazišna su točka za planiranje budućih turističkih aktivnosti i razvojnih strategija”, poručuju iz DZS-a.
Ističu da je turizam puno više od putovanja i uživanja u otkrivanju novih kultura i destinacija nego da i povezuje ljude i narode, doprinosi kulturnom razumijevanju i globalnoj povezanosti, ekonomskom razvoju lokalnih zajednica, očuvanju kulturne baštine te podržava održivost prirodnih resursa.
“Sve nabrojano trebalo bi osvješćivati svakoga dana, a ne samo jedan dan u godini”, zaključuju iz DZS-a.