Gdje je family, tu je dom – moto je tvrtke Intertekstil Stanić koja je s poslovanjem počela prije gotovo 30 godina, tijekom kojih je izrasla u uspješnu kompaniju zahvaljujući razumijevanju potreba i želja domaćih potrošača. „Fleksibilni smo i brzo reagiramo na tržišne promjene te se prilagođavamo specifičnim zahtjevima kupaca. Naša dugogodišnja reputacija ključna je za uspjeh jer smo kroz nju stekli povjerenje i lojalnost kupaca koji prepoznaju kvalitetu naših proizvoda“, ističe Irena Stanić, direktorica tvrtke Intertekstil Stanić.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako su izgledali počeci poslovanja? Kakvo je tada bilo tržište tekstila u Hrvatskoj i s kojim ste ciljem krenuli u ovaj pothvat?

Tekstilac sam po struci pa su moja razmišljanja uvijek bila vezana uz tekstil i rad s materijalima. Ideja da se usmjerim prema kućnome tekstilu možda je više bila splet okolnosti, ali sada, poslije toliko godina, mogu samo reći da sam zadovoljna jer smo od nule, kroz godine, napravili uspješnu i dobru kompaniju. Naše putovanje započelo je 1997. godine na dinamičnom i konkurentnom tržištu tekstila. Iako nimalo jednostavno, kroz predanost, inovacije i uporan rad, postupno smo se probijali prema vrhu. Danas smo jedno od najprepoznatljivijih imena na hrvatskom tekstilnom tržištu.

Postignuti rezultati daju nam snagu i energiju da nastavimo u istom smjeru. Naša filozofija temelji se na kontroli svih aspekata poslovanja – od pažljivog odabira dobavljača, kontrole porijekla sirovina do primjene najmodernijih tehnologija obrade. Naša strategija temelji se na filozofiji ‘sve pod jednim krovom’: vlastiti dizajn, proizvodnja, testiranje i osiguranje kvalitete. Time osiguravamo da što veći dio našeg asortimana, kojeg sami razvijamo, dolazi u ruke naših kupaca kroz vlastite Family trgovine, stvarajući kupcu jedinstven doživljaj kvalitete i povjerenja. Uostalom, naš moto glasi: Gdje je family, tu je dom.

Kako se širilo poslovanje tvrtke kroz godine?

Početak u 90-im godinama temeljio se isključivo na veleprodajnim kanalima prodaje. Snabdijevali smo velike prodajne centre poput Mercatora, Bille… više-manje sve centre koji su poslovali u Hrvatskoj. Uz to, naši komercijalisti su kroz mobilnu prodaju pokrivali i krajeve gdje veliki centri nisu bili prisutni. To nam je dalo početni zamah, osjetili smo da je vrijeme da vlastitim maloprodajnim lancem iskoračimo na tržište. Strateška odluka dogodila se 2000-ih kada smo krenuli s otvaranjem vlastitih prodavaonica te smo usporedo s tim sklapali ugovore s ljudima koji su radili kao naši franšizeri. To se pokazalo uspješnim te smo do 2012. došli do brojke od 50 otvorenih prodavaonica (ukupno gledajući vlastite i franšize).

Ekspanziju maloprodajnih prodavaonica treba promatrati kroz prizmu problema naplate s velikim centrima koji su, počevši s krizom 2008. godine, stalno povećavali broj dana dugovanja te je naš opstanak na tržištu bio uvjetovan zaokretom u poslovanju. Širenje maloprodaje nam je omogućilo da u periodu 2010. – 2012. konačno prestanemo raditi s velikim centrima.

Veleprodaja nam se orijentirala isključivo direktnom opremanju hotela, vila, apartmana, ugostiteljskih i javnih ustanova i time smo postali fleksibilniji i efikasniji. S daljnjim rastom broja vlastitih prodavaonica, 2015. prestali smo raditi franšizni način prodaje. Dio franšiznih prodavaonica ušao je u sastav naših vlastitih prodavaonica te su i zaposleni u njima ostali raditi kod nas – neki od njih tu su i dan danas.

Godine 2017. lansirali smo B2C webshop prodaju i time pokrili kanal koji je, dolaskom korone 2020., značio spas mnogim trgovačkim kućama. Prisutni smo i kroz kanale na društvenim mrežama putem kojih komuniciramo novitete, uveli smo i Loyalty program nagrađivanja vjernih kupaca, pripremamo projekt B2B webshopa te konstantno razvijamo našu ponudu i atraktivnost prezentacije. Naravno, sav ovaj opisani razvoj kroz 25-30 godina tvrtke temelji se na razvoju asortimana kroz širinu ponude materijala i kvalitetnog ‘in house’ dizajna.

Gdje ste sve prisutni, pokrivate li cijelu Hrvatsku – i u maloprodaji i u HoReCa sektoru?

Prisutni smo kroz maloprodaju, webshop i veleprodaju. Maloprodaja je naš najznačajniji kanal prodaje koji razvijamo pod brendom family – POSTELJINE & VIŠE. Trenutačno imamo 30 prodavaonica diljem Hrvatske i kroz njih nastojimo prezentirati sav svakodnevni kućni tekstil – tekstilni asortiman za opremanje kućanstva. Za vrijeme turističke sezone prezentiramo i cijeli asortiman za tzv. manja opremanja (apartmani). Implementacijom digitalnih rješenja i razvijanjem programa lojalnosti vjernim kupcima povećavamo povratnu kupnju i dugoročno širimo bazu zadovoljnih kupaca.

Webshop je usko naslonjen na maloprodaju, ali radi kao poseban odjel s razvijenom strategijom marketinga, praćenjem društvenih mreža i zanimljivosti koje nudimo kroz blogove. U veleprodaji, Intertekstil Stanić ističe se po HoReCa asortimanu koji nudi najkvalitetnije proizvode na tržištu, s bogatim izborom tkanina i mogućnostima prilagodbe koje zadovoljavaju potrebe najzahtjevnijih kupaca.

Specijalizirani smo za opremanje vila, apartmana, hotela i čartera, a zahvaljujući individualnom pristupu i vlastitoj proizvodnji možemo ispuniti sve želje naših klijenata. Aktivno sudjelujemo na sajmovima koji se održavaju u Hrvatskoj, čime dodatno potvrđujemo našu prisutnost i stručnost u industriji.

Što je trenutno u fokusu poslovanja?

Trenutačni fokus našeg poslovanja je na digitalnoj transformaciji, razvoju novog webshopa (osvježenje postojećeg B2C i razvoj B2B), razvoj nove proizvodne linije čime bismo znatno povećali dosadašnje proizvodne kapacitete i unaprjeđenje kompletnog poslovanja kroz nove tehnologije. Dio ovih razvojnih projekata već je započet ove godine, no glavnina će se odvijati kroz cijelu iduću godinu.

Većina spomenutih projekata bazira se na aplikativnom razvoju pri čemu je naglasak na našim eksternalizacijskim partnerima, no u pripremi je i projekt u kojem know how dolazi od naših ‘in house’ stručnjaka te će se aplikativno zaokružiti tek nakon naših detaljnih analiza. Radi se o optimizaciji zaliha i vođenju idealnog lagera.

Pokušat ćemo automatizirati popunjavanje lagera dućana optimalnim narudžbama prema centralnom skladištu što će nam omogućiti jednaku ili veću efikasnost uz manje troškove skladištenja. A sve je krenulo od analiza koje su pokazale da je hrvatsko tržište, iako malo, geografski poprilično diversificirano.

Gdje vidite prostor za širenje poslovanja?

Intenzivno surađujemo sa čarterima koji posluju globalno, a širenje našeg poslovanja izvan granica Hrvatske planiramo kao dugoročnu strategiju. Za sada, povećanje turističkih kapaciteta u domovini otvara vrata našim mogućnostima rasta i širenja kroz opremanje, stoga svoj potencijal svakako vidimo u suradnji s turizmom i unaprjeđenju turističke ponude.

Kako biste opisali situaciju na tržištu tekstila u Hrvatskoj, u usporedbi s onom od prije 30 godina?

Tekstilna industrija u Hrvatskoj bila je znatno razgranatija i odigravala je važniju ulogu u domaćoj ekonomiji. Postojale su tvornice koje su zapošljavale brojne radnike. Većina tih tvornica danas je ugašena ili svedena na manje kapacitete te je često i usko specijalizirana. Industrija je postala modernija, s fokusom na razvoj novih i inovativnih materijala jer to je jedini put opstanka. Danas se suočavamo s nedostatkom radne snage i visokim troškovima proizvodnje, zbog čega smo prisiljeni djelomično uvoziti strane radnike kako bismo održali proizvodnju. Naravno, veliki dio asortimana zbog samih troškova smo i mi, kao i konkurencija, prebacili na zemlje poput Pakistana, Kine, Indije i Egipta.

Domaća ste tvrtka koja se ravnopravno nosi s globalnom konkurencijom. Što vidite kao svoje prednosti zbog kojih dugo opstajete na tržištu?

Cilj nam je osigurati da naši proizvodi udovoljavaju najvišim standardima kvalitete. Kvaliteta je često ključna prednost u odnosu na jeftinije, ali manje kvalitetne proizvode iz inozemstva. Proučavamo lokalne navike, koristimo kvalitetne materijale i vrhunski dizajn kako bismo stvorili jedinstvene proizvode koji odražavaju kulturni identitet Hrvatske. Trudimo se što bolje razumjeti potrebe i želje naših potrošača.

Kao domaća tvrtka, možemo pružiti bržu dostavu i bolju logističku podršku u odnosu na međunarodne konkurente. Osim toga, kao manja i fleksibilnija tvrtka, brže reagiramo na tržišne promjene i lakše se prilagođavamo specifičnim zahtjevima naših kupaca. Naša dugogodišnja reputacija ključna je jer smo kroz nju stekli povjerenje i lojalnost kupaca, koji prepoznaju kvalitetu naših proizvoda. Primjenjujući ova načela i naglašavajući naše prednosti, uspješno se nosimo s globalnim trendovima i konkurencijom te smo izgradili prepoznatljiv brend na domaćem tržištu.

Koliko ulažete u održivost, zašto je važno poslovati održivo u tekstilnoj industriji?

Naša kompanija aktivno radi na smanjenju svog ekološkog otiska kroz korištenje organskog pamuka, minimiziranje otpada i optimizaciju energetske efikasnosti u proizvodnom procesu. Posvećeni smo etičkoj proizvodnji što uključuje i pružanje poštenih uvjeta rada za sve naše zaposlene duž cijelog lanca opskrbe. Neprestano radimo na pronalasku inovativnih, održivih materijala i tehnika koje smanjuju negativan utjecaj na okoliš dok istovremeno održavamo visoke standarde kvalitete naših proizvoda.

Iako je tekstilna industrija jedan od najvećih zagađivača okoliša, vjerujemo da kao pojedinci možemo odgovorno pristupiti ovom izazovu. Korištenjem prirodnih materijala i boja u proizvodnji nastojimo ne samo smanjiti ekološki utjecaj, već i unaprijediti reputaciju našeg brenda, čime doprinosimo povećanju lojalnosti naših kupaca.

Gdje nabavljate sirovinu za svoje proizvode? Jesu li poslovne aktivnosti otežane zbog rata u Europi, inflacije…?

Gospodarska situacija u Europi ima značajan utjecaj na naše poslovanje. Iako je inflacija i dalje visoka, postupno ipak opada, no visoki troškovi života i dalje utječu na potrošnju građana. S obzirom na to da se bavimo proizvodima koji nisu nužno osnovne potrebe, jasno je da ova situacija ima direktan utjecaj na naše poslovanje. Ključno pitanje je kako se prilagoditi tim izazovima, održati stabilnost poslovanja i zadovoljstvo zaposlenih.

Moram priznati da to nije jednostavan zadatak; potrebno je održati balans i pronalaziti optimalna rješenja kako bismo sačuvali uspjehe koje smo postigli do sada. Naše sirovine i materijali dolaze iz cijelog svijeta, pri čemu je kvaliteta presudan faktor pri odabiru. Naš dizajnerski studio ulaže veliki trud u kreiranje dezena koji će biti prihvaćeni na tržištu. Također, kontejnerski transport predstavlja značajan trošak u opskrbi, a često se suočavamo s visokim cijenama dostave i kašnjenjima isporuka, što dodatno komplicira našu logistiku.

Planovi za buduće razdoblje?

Plan Intertekstil Stanića je ostati vodeća tvrtka u Hrvatskoj u sektoru prodaje kućnog tekstila, kroz daljnje širenje maloprodajnog lanca Family trgovina, razvoj HoReCa programa te jačanje naših vlastitih dizajnerskih brendova Nautika, Mare Nostrum i Hrvatski gradovi. Također, planiramo unaprjeđenje vlastite proizvodnje kroz jedinstvenu uslugu šivanja po mjeri, s ciljem postizanja potpunog zadovoljstva naših kupaca. Nastavit ćemo se truditi nuditi kvalitetne proizvode po konkurentnim cijenama, kroz inovativne i originalne proizvode.

U narednom razdoblju planiramo otvoriti još 10-ak Family trgovina, a ulazak Hrvatske u Europsku uniju pružio nam je priliku da se dodatno usmjerimo na izvoz i širenje na inozemna tržišta. Na kraju, moram spomenuti da su najveća vrijednost našeg poduzeća naši zaposlenici, u čiji razvoj kontinuirano ulažemo. Otvorenost, transparentnost u odnosu sa zajednicom, partnerima i kupcima te posvećenost održivom razvoju temelji su poslovne politike na kojoj ćemo graditi našu budućnost.