Stiplošek: Ono što je Michelin za restorane – mi želimo postati za vinarije

Svi koji se imalo ozbiljnije bave eno-gastronomijom i turizmom, čuli su za G.E.T. Report, to jest zagrebačku udrugu G.E.T. koja se na vrlo inovativan i pomalo drugačiji način bavi promicanjem eno-gastronomije. Okosnicu udruge čine Silvija Munda i Tomislav Stiplošek koji je ujedno predsjednik udruge i naš današnji sugovornik. Ipak, ono po čemu su prepoznatljivi je vinski turizam. G.E.T. Report je, možemo slobodno reći, među prvima počeli promovirati značaj vinskog turizma kao grane koju treba maksimalno razvijati i koja nam može donijeti veliki profit, ali i marketinšku korist.

Kroz period duži od deset godina imali ste niz uspješnih projekata; međutim, nešto široj javnosti postali ste poznatiji tek od nedavno sa svoja zadnja dva projekta Bijeli Grozd i Vinski razgovori. U ovom ćemo razgovoru pažnju posvetiti prvom od ta dva pa… Što je Bijeli Grozd? 

Bijeli Grozd je godišnja nagrada koju dodjeljujemo vinarijama za uspjehe u vinskom turizmu. Morate znati da je danas vinski turizam jedna od najbrže rastućih turističkih grana, a svaki četvrti ilipeti gost u našoj zemlji reći će vam da je njegov razlog dolaska istraživanje u eno-gastronomiji. Naravno da vinarije nisu više samo vinski podrumi; ima tu niz popratnih sadržaja, neki su tu uklopili i hotele, svi se trude imati što inovativniju kuhinju, a vinske degustacije postale su pravi doživljaj. Dakle, vinarije su postale prave turističke destinacije. Mnogi danas ocjenjuju vina, a vinski turizam je u tom smislu zanemaren… Kako puno radimo na razvoju vinskog turizma, tako smo, s ciljem podizanja kvalitete i prepoznatljivosti ponude u eno-gastro turizmu, odlučili osnovati nagradu za taj segment.

Kako je bilo s Bijelim Grozdom na početku?

Moram priznati da nije bilo lako. Ljudi nisu shvaćali što mi uopće želimo reći. Nisu to tada shvaćali ni sami vinari, ali malo pomalo, danas je to prestižna nagrada i svi znaju o čemu se radi. Vinari se trude u vinskom turizmu biti što bolji i na dodijeli vidimo da im je itekako drago što netko primijeti njihov trud. No morao bih svakako zahvaliti kolegama iz medija koji nas odlično prate i bez njih ne bismo uspjeli. Također, posebno hvala festivalu Zagreb VINOcom u sklopu kojeg je i započeo Bijeli Grozd i, naravno, hotelu Esplanade koji nas podržava već sedam godina, na čemu smo im jako zahvalni, kao i Staklarni Rogaška koja izrađuje vrijedne trofeje i uspomene za najbolje ocijenjene vinarije.

Bijeli Grozd je izašao izvan granica Hrvatske? 

Da. Kako dodjeljujemo nagrade za najbolje u Hrvatskoj, tako smo počeli isto raditi i sa zemljama u regiji. Moram priznati da – u kojoj su mjeri oni prihvatili tu nagradu, to je premašilo sva naša očekivanja. Zahvaljujući tome, dobili smo jako puno medijske pažnje i izvan granica naše zemlje. Naravno, shodno tome pokrenuli smo regionalni trofej – Bijeli Grozd Regional Trophy, u kojem proglašavamo pet najboljih u regiji. Naravno, želja nam je da se nagrada proširi i na neke druge države, van regije; u tom smislu postoje neki razgovori, ali o tome kad bude vrijeme.

Dolazimo do dijela zbog kojeg danas i razgovaramo. Kreće G.E.T. Stars, kategorizacija vinarija. Možete li nam reći nešto više o tome? 

Na kategorizaciji radimo zadnjih nekoliko godina. Puno je tu bilo istraživanja i terenskog rada, ali eto, sad je vrijeme da projekt izađe na svijetlo dana i to na velika vrata. Ustvari, već smo mi pokušali nešto raditi na tom polju, ali napravili smo veliku grešku – s tim projektom smo išli prema nekim našim krovnim institucijama u nadi da će nas podržati, jer projekt je odličan; no shvatili smo da smo samo izgubili puno vremena. Zašto je to tako, zašto su neki drugi dobivali podršku, a mi ne iako je projekt dobivao pohvalne komentare, o tome ne želim razmišljati; jednostavno nije naš stil. Do sada smo sve postigli sami pa ćemo tako krenuti i u ovo, a tko zna, možda nas tada shvate i pridruže nam se. Što se tiče same kategorizacije, ona je poprilično stroga i složena. Postoje jasna pravila i njih ćemo objaviti na web stranicama Centra za razvoj vinskog turizma (pod tim zajedničkim nazivom provodimo aktivnosti u sferi): https://centar.get4u.hr.

Ukratko, bitno je sve – od vina, hrane, prilaza, smještaja, uklopljenosti u okoliš i još podosta toga. Naravno, tu surađujemo s našim suradnicima koje ne želimo javno imenovati tako da mogu u miru raditi i tu je širok spektar ljudi, od vinskih kritičara pa, recimo, arhitekata, dizajnera, novinara, ali nekoliko ljudi koji su “samo” svjetski putnici. Svi oni daju svoje mišljenje, a mi vinariju provjerimo prema pravilniku i dobijemo kategoriju u koju spada.

Kakve su kategorije i kako će ih turisti naći?

Preporuka – vinarije koje ne zadovoljavaju dovoljan broj kriterija ili ne ispunjavaju neki od bitnih kriterija da bi ih svrstali u kategoriju s oznakom zvjezdice, ali smatramo da su dovoljno zanimljive posjetiteljima.

Jedna zvjezdica – vinarije koje zadovoljavaju sve minimalne uvjete za dobru turističku prezentaciju.

Dvije zvjezdice – vinarije koje sadržavaju turističku ponudu, uključujući i smještaj, vlastiti ili u blizini. Vinska ponuda je također bitna.

Tri zvjezdice – vinarije koje svojom ponudom odskaču od standarda, zadovoljavaju najviše kriterije i posebno drže do očuvanja autohtonih proizvoda i običaja.

Excellence star (zvijezda izvrsnosti) – vinarija zadovoljava kriterije za tri zvjezdice, ali ima i dodatne sadržaje koji njihovu prezentaciju dižu na puno višu razinu i stvaraju nezaboravan doživljaj. To može biti, primjerice, privatna luka za pristup jahtama, konjički ili golf klub, razina luksuza ili slično.

Turisti će u početku kategorizirane vinarije prepoznavati po “G.E.T. Stars” oznakama, u izradi je besplatni višejezični online vodič s informacijama o vinarijama i destinacijama, a nadamo se da će u budućnosti biti moguće i stavljanje oznaka na putokaze.

Kada kreće kategorizacija? 

Već je krenula; točnije, prvo predstavljanje će biti održano krajem kolovoza ove godine. Sve obavijesti bit će dostupne na našim web stranicama, a naravno očekujemo podršku medija kao i do sada. Jedva čekam da sve krene jer to je naš životni projekt. Možda će biti pomalo bahato, ali nije, vjerujte; nama je to samo cilj… Dakle, ono što je Michelin za restorane, to mi želimo postati za vinarije. I zato nas pratite i podržite jer mi nismo oni koji su doveli još jedan svjetski vodič kod nas. Mi ćemo vodič s ovih prostora odvesti u svijet!