‘Ponosni smo što na hrvatsko tržište donosimo nove koncepte i inovacije’

Ove godine Nestlé obilježava 20 godina uspješnog poslovanja u Hrvatskoj, a jedan od glavnih brendova od samog početka bio je NESCAFÉ. Sa Sanjom Krog, voditeljicom prodaje Nestlé Professional za Hrvatsku, Sloveniju i BiH, razgovaramo o aktualnim trendovima, suradnji tvrtke s ugostiteljima, važnosti edukacije potrošača i svih dionika HoReCa sektora, inovacijama koje je brend NESCAFÉ donio na hrvatsko tržište i budućnosti kave.

Kako biste opisali trenutno tržište kave u Hrvatskoj – što se najviše pije, koje su preferencije potrošača?

Ovaj izrazito popularan napitak, čija uloga seže daleko iznad one funkcionalne vezane uz razbuđivanje, predstavlja i važan društveni ritual kroz uživanje i druženje u kafićima te je ujedno značajan element kulture i svakodnevice u Hrvatskoj. Čak 93% odraslih svakodnevno konzumira barem jednu šalicu kave što dovoljno govori o tome koliko je popularna. Kava u zrnu omiljena je kava u kafićima diljem Hrvatske, a najviše se konzumira mješavina kave i mlijeka u raznim varijantama (kava s mlijekom, cappuccino, bijela kava…). No s mladim potrošačima, koji ulaze u svijet kave, pojavljuju se i razvijaju novi trendovi. Traže se drugačiji napici od kave s različitim okusima i vidimo da hladne varijante poput ledene kave i frapea postaju sve popularnije.

Zato smo na tržište plasirali NESCAFÉ koktele napravljene od kave, mlijeka, leda obogaćene zanimljivim okusima. To se pokazalo kao savršen proizvod za beach barove, a prema rekacijama s terena, mladi potrošači su oduševljeni. Popularnosti hladnih napitaka od kave, kao što su naš NESCAFÉ frape i NESCAFÉ ledena kava, doprinijele su i izuzetno visoke temperature koje su dugo trajale i po kojima ćemo pamtiti ovo ljeto. Zbog vrućina, mnogi potrošači su toplu kavu pili ujutro, a preko dana su birali hladniju kavu. Mislim da će kategorija hladnih kava, koju su kod nas donijeli strani turisti, postati važnija kategorija i nastavit će rasti – kako zbog sve više toplih i vrućih dana, tako i zbog mlađih potrošača.

Predstavili ste NESCAFÉ showroom u Zagrebu – koja je njegova svrha i kome je sve namijenjen?

S obzirom na to da je kava jedan od naših glavnih proizvoda i stupova našeg poslovanja, jako je važno imati mjesto koje će nam služiti za edukacije, osmišljavanje i stvaranje novih koncepata, testiranja, isprobavanja… Sve se to radi u našem showroomu u Zagrebu prije nego nešto plasiramo na tržite – dobar primjer za to su NESCAFÉ kokteli. Showroom je opremljen kao coffee shop s vrhunskim aparatima i opremom. U njemu naši partneri, odnosno ugostitelji, mogu upoznati našu kavu i koncepte koje smo razvili te isprobati sve vrste NESCAFÉ kave u zrnu koje nudimo na tržištu Hrvatske. Showroom najviše koristimo za edukacije barista, ugostitelja, prodajnih timova iz Jamnice koja je od početka ove godine naš strateški partner za distribuciju kave u zrnu. Uz to, educiramo i naše zaposlenike jer su oni najveći i najvažniji ambasadori naših brendova i kompanije.

Koje prednosti ugostiteljima donosi suradnja s vama?

Prije svega, ugositeljima osiguravamo da u svojim kafićima poslužuju kavu u zrnu najpoznatijeg brenda kave na svijetu, a to je NESCAFÉ. Jedna od glavnih odlika NESCAFÉ kave je ujednačena kvaliteta – u kvaliteti naše kave nema odstupanja. NESCAFÉ je brend kompanije Nestlé koja je inovator još od svog osnutka. Više od 4.000 zaposlenika na globalnoj razini radi u istraživanju i razvoju u kojeg Nestlé godišnje ulaže više od 1,7 milijardi švicarskih franaka. Uz stalno uvođenje inovacija, mi pratimo trendove, slušamo potrošače i, što je izrazito važno, nastojimo nabavljati sirovine čije je podrijetlo moguće pratiti.

Kao kompanija koja na svjetskoj razini posluje već više od 150 godina, cilj je da do 2030. godine 100% ključnih sastojaka, poput kave i kakaa, bude nabavljeno iz odgovornih i održivih izvora. Uz navedeno, ugositeljima osiguravamo vrhunske aparate za kavu i opremu za ugostiteljske objekte s obzirom na to da surađujemo s jednim od cjenjenijih proizvođača ugostiljske opreme. Imamo i snažnog strateškog partnera – to je Jamnica, naš distributer kave za HoReCa kanal na hrvatskom tržištu.

Putem snažne distribucijske mreže Jamnice, NESCAFÉ kava u zrnu postala je dostupna ljubiteljima kave u kafićima u Hrvatskoj. I konačno, ugostiteljima pružamo ekspertizu, odnosno stručno znanje. Nudimo edukaciju u Nestlé Professionals Coffee Academy, jedinoj takvoj akademiji koju priznaje Specialty Coffee Association (poznatiji kao SCA), svjetska udruga za edukaciju profesionalnih barista i postavljanja standarda vezanih uz kavu. I upravo u našem showroomu baristi naših partnera mogu završiti Nestlé Professional Coffee Academy i dobiti diplomu koju priznaje SCA.

Sve to radimo jer želimo širiti znanje o kavi kako među profesionalcima, tako i potrošačima. Znanje o kavi puno je više od rasprave je li kava arabica ili robusta, što se često čuje u posljednje vrijeme. Je li kava arabica ili robusta ne garantira kvalitetu kave. Kvalitetu šalice kave garantira kvaliteta zrna, način prženja kave, oprema koja se koristi, čistoća opreme i, naravno, barista i njegovo znanje o kavi i pravilnom korišenju opreme za pripremu kave. Baš je zato edukacija ključna.

Zašto je važna edukacija tržišta o kavi i na čemu treba biti naglasak?

Važno je što kvalitetnije iskoristiti sirovinu kako bi konačan proizvod bio dobar i da bi ljubitelji kave mogli uživati u omiljenom napitku. Svatko zaslužuje uživati u savršenoj šalici svoje omiljene kave, zar ne? Mi prodajemo zrno, no ugostitelji pripremaju finalan proizvod. Baš zato naglasak stavljamo na edukaciju ugostitelja i barista. No treba educirati i potrošače da znaju što je dobra šalica kave. Sjajno je što su ljubitelji kave sve više informirani, žele znati više, znaju što očekuju od svoj omiljenog pića, važna im je prezentacija, šalica iz koje piju kavu… Sigurna sam da će sve to pomoći dodatnom unapređenju kvalitete čitave kategorije.

Kako se brend NESCAFÉ razvijao u HoReCa segmentu, a kako u retailu? Što je trenutno u fokusu?

Ove godine Nestlé obilježava 20 godina uspješnog poslovanja u Hrvatskoj, a jedan od naših glavnih brendova od samog početka bio je upravo NESCAFÉ koji je donio inovacije kave na hrvatsko tržište. NESCAFÉ instant kava bila je potpuna novost kada se pojavila na tržištu. Isto je bilo i s NESCAFÉ cappuccinom u prvoj polovici 2000-tih. Ta kategorija tada nije ni postojala. Kada su se ovi proizvodi pojavili u kanalu ugostiteljstva i kada su ih potrošači počeli naručivati i konzumirati, to je otvorilo vrata nadogradnji kategorije u kanalu trgovine.

Kasnije smo razvijali on-the-go kategoriju s malim aparatima na kojima se jednostavno mogla napraviti kava i to na tada neuobičajenim mjestima – kioscima, pekarnicama… Brojne inovacije i odlični rezultati tijekom godina nisu nas uspavali. Od kraja 2023. novost na domaćem tržištu je NESCAFÉ kava u zrnu dostupna u kafićima diljem Hrvatske kako bi potrošači mogli uživati u šalici espresso kave najpoznatijeg brenda kave na svijetu. Ponosni smo što već dvadeset godina na hrvatsko tržište donosimo nove koncepte i inovacije.

Kako odgovarate na preferencije hotelskih gostiju?

Brojnim gostima, kada odsjedaju u hotelu, jedna od najvažnijih stvari je hotelski doručak i njegova kvaliteta. Za hotele imamo u ponudi male automatske aparate za kavu koji su podesivi prema preferencijama i na njima se mogu napraviti čak 32 različite vrste kave. Važno je prilagoditi aparat zahtjevima gostiju hotela – primjerice, ako je to hotel u kojeg dolaze turisti koji vole jaču kavu, osigurat ćemo proizvod i podesiti aparat da kava bude takva. Ono što mi možemo ponuditi svakom hotelu, uz kvalitetu kave i napitaka, je i svjetski poznati brend kave kojeg će prepoznati svaki gost iz kojeg god dijela svijeta da dolazi.

Kako vidite budućnost kave?

Mislim da će kvaliteta postati glavni kriterij kako za ljubitelje kave, tako i za ugostitelje. Potrošači su sve informiraniji, imaju jasna očekivanja od proizvoda, žele znati od kuda dolazi sirovina i kako je nabavljena, žele cjelokupno iskustvo i važno im je iz kakve šalice piju kavu, kako kava izgleda… Spremni su probati nove stvari, nove okuse, nove kombinacije. Zato mislim da je uloga nas, kao proizvođača, obraćati pažnju što potrošači odabiru te ih educirati da znaju prepoznati koju vrstu kave vole, koji blend, koji napitak ima najviše odgovara. Isto vrijedi za ugostitelje. I oni traže više informacija i pojedinosti o kavi, načinu prženje, vrsti zrna, iz kojeg područja kava dolazi, je li certicifirana, je li uzgojena i nabavljena na način koji je dobar i za planet i za društvo, zanimaju ih specialty kave… I to nas jako vesli jer je kava puno više od crnog napitka koji nas budi.