S popuštanjem mjera Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo vezanih za pandemiju virusa Covid-19, svoja je vrata otvorio i hotel Esplanade Zagreb. Što se proteklih mjeseci događalo u hotelu, koliko mu je naštetio potres, kako proslavlja 95. godišnjicu otvorenja te kako se prilagođavaju novim uvjetima poslovanja u intervjuu nam otkriva prvi čovjek hotela Esplanade Ivica Max Krizmanić.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako ste Vi i zaposlenici doživjeli ta dva mjeseca i jeste li jedva dočekali otvorenje? Što Vam je najviše nedostajalo?

To je za nas bilo jako tužno razdoblje. Prvi smo puta, nakon renoviranja hotela 2004. godine, zatvorili svoja vrata za goste. Bili smo zatvoreni od potresa, 22. ožujka, do 11. svibnja, kada je omogućeno da se otvore restorani i tada smo odlučili otvoriti cijeli hotel sa svim outletima. Tužno je bilo proći kroz hotel bez zaposlenika, bez gostiju, nisam nikad mogao niti pomisliti da bi se tako nešto moglo dogoditi. Zaposlenici su nas zvali zabrinuto, svi smo pratili razvoj situacije u Hrvatskoj i svijetu i čekali odluke Nacionalnog stožera kada ćemo opet započeti s radom.

Hotel nisu samo sobe – tu su i restorani, barovi, dvorane, terase… svi oni čine jednu cjelinu i neobično ih je vidjeti prazne. Esplanada je poznata po svom posebnom duhu koji ima kada se sve to ispreplete, a koji je nestao kada nije bilo zaposlenika. Kombinacija zaposlenika, gostiju i impozantne arhitekture čine taj poseban duh koji nisam osjetio niti u jednom drugom hotelu u svijetu. Jedva smo svi skupa dočekali da se hotel ponovno otvori i da taj period, nadam se zauvijek, ostane iza nas. Zadržali smo sve stalno zaposlene radnike, a zbog situacije nekim zaposlenicima nismo produžili ugovore jer nemamo za tim potrebu. Izvjesno je da će ovo biti jedna vrlo teška godina koju treba preživjeti kako bismo dočekali neka bolja vremena.

Je li hotel i koliko nastradao u potresu?

Potres koji je zadesio Zagreb nanio je štete i hotelu, koji je sagrađen daleke 1925. godine kao luksuzni hotel, koji je kao takav iznimno stabilan dok su zidovi predimenzionirani, a prema mišljenju statičara izdržao bi jači potres. No šteta je bilo dosta, sanirali smo oštećenja u prizemlju te prvom i drugom katu, tako da s obzirom na trenutnu situaciju s pandemijom, potičemo goste da koriste stepenice. U 50% soba su popucale žbuke, a šteta je milijunska. Do sada smo sanirali oko 20% šteta – sve ono što je vidljivo gostima, a ostalo saniramo tijekom narednih mjeseci.

Vraćaju li se gosti u hotel, ima li rezervacija za nadolazeće mjesece?

Rezervacija za sada ima malo: dnevno nam je popunjeno između 15 i 20 soba. Restorani su druga priča – tu je lakše i veća je popunjenost jer nam se vraćaju domaći gosti. Brojnost gostiju ovisi o vremenu: kada je malo ljepši i sunčaniji dan odmah su nam popunjeni i restorani i terase. Kada su u pitanju eventi, bit će jako teško išta planirati sljedećih mjeseci. Bit će vrlo komplicirano održavati evente i kongrese kakvi se često događaju u našem hotelu jer će biti teško putovati.

Živimo iz dana u dan, pratimo globalnu situaciju, tržišta i zemlje se otvaraju, a jasniju sliku imat ćemo nakon prvog srpnja. Ako ostvarimo 15% planiranih prihoda od prije pojave pandemije, bit ćemo zadovoljni. Naglašavam, izvjesno je da nas čeka loša sezona, a neizvjesno je kakva će okupljanja biti dozvoljena u skoroj budućnosti. Nitko ne može znati kakva će situacija biti u rujnu, listopadu ili studenom. Kada je u pitanju ljeto, možda se mjere u srpnju i kolovozu popuste do kraja. Mi se pridržavamo svim mjera i preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i osiguravamo gostima maksimalnu sigurnost te se nadamo da će ovakva povoljna situacija u Hrvatskoj potrajati te se čim prije stabilizirati i dijem svijeta.

Kako ste morali promijeniti i prilagoditi poslovanje zbog pandemije? Što danas osiguravate gostima koji dolaze u Vaš hotel?

Slobodno mogu reći da smo uveli i strože mjere od preporučenih, a sve radi sigurnosti naših gostiju. Primjer je lift koji sam već spomenuo – iako se može koristiti, preporučujemo gostima korištenje stepenica za prvi i drugi kat. Nakon odlaska gostiju, svaku sobu stavljamo u izolaciju na min. 48 sati kako bismo ju prozračili i temeljito dezinficirali. Svi naši zaposlenici nose rukavice i maske. Morali smo uskladiti raspored rada zaposlenika da ima što manje zaposlenika u isto vrijeme u hotelu te smo napravili promjene i u garderobama da se što manje naših zaposlenika susreće i boravi u njima u isto vrijeme. Sada tako u garderobama u isto vrijeme boravi dvoje ljudi, dok je prije taj broj iznosio 10.

Također, na posao dolazi minimalan broj ljudi jer smanjili broj radnih sati upravo iz razloga da što manje ljudi boravi u hotelu, a i nema potrebe da ih je u ovom trenutku smanjenog broja gostiju više. Prije nego je hotel počeo s radom napravili smo planove da zaposlenici rade u grupama, u slučaju da da opet dođe do nekakve negativne situacije da imamo iste ljude u smjenama. Imamo sreće da su naši prostori dovoljno veliki pa imamo i dovoljno mjesta za držanje potrebnog razmaka između stolova. Pojačano smo uveli mjere dezinfekcije i u svakom trenutku znamo tko je u hotelu, od zaposlenika do radnika koji saniraju štetu i popravljaju hotel. Čim gost dođe u hotel kažemo mu sve informacije vezane uz trenutnu situaciju sa koronavirusom i upoznamo ih sa svim mjerama koje provodimo. Većina gostiju cijeni tu sigurnost koju pružamo, a nekima je svejedno i čak nam govore da skinemo maske. Kako bi prvi susret gostiju s hotelom bilo ljubazno nasmijano lice, na recepciji smo stavili pleksiglas pa nije potrebna maska na licu i gosti na pravi način mogu doživjeti hotel pri prvom ulasku.

Hotel Esplanade Zagreb obilježava ove godine svoj 95. rođendan – kako ćete obilježiti ovu veliku obljetnicu? Što ste pripremili za svoje goste?

Imali smo velike planove za obilježavanje 95 godišnjice, koja je 22. travnja, ali smo se prilagodili situaciji. Kako bi zahvalio sugrađanima i gostima te s njima podijelio veselje povodom ponovnog otvaranja i ovog značajnog jubileja, hotel je pripremio posebne promotivne akcije: do 1. srpnja 2020. nudimo specijalitet kuće – slavne i slasne Esplanade štrukle – po posebnoj rođendanskoj cijeni od 95 kuna za dvije porcije. Također, do istog datuma u ponudi imamo poslijepodnevni čaj za dvoje u Esplanade baru ili na Oleander terasi uz izbor ukusnih mini sendviča i kolačića po cijeni od 95 kuna.

Za sve Zagrepčane koji često prolaze pored Esplanade pitajući se kakav je osjećaj boravka u ovom luksuznom ambijentu, hotel nudi noćenje u Superior sobi s raskošnim à la carte doručkom u Zinfandel’su ili na Oleander terasi za jednu ili dvije osobe za svega 95 EUR. Ovu ponudu imamo samo za Zagrepčne jer ne želimo, u ovim teškim vremenima za sve hotelijere, rušiti cijenu ostalim hotelima u Zagrebu. Esplanade hotel i Zagrepčani imaju posebnu vezu – smatraju ga svojim hotelom, kao što ga svojim smatramo i zaposlenici i ja. Čak i sugrađani koji nikad nisu bili u hotelu, kada ih se pita koji je hotel najljepši, odgovaraju: Esplanade hotel! Ponosni smo što smo i po tome drugačiji od ostalih hotela.

Osim po ambijentu i dugogodišnjoj tradiciji, Esplanade je poznat i po svojim kulinarskim delicijama za koje je posljednjih godina zadužena poznata chefica Ana Grgić. Po čemu je Le Bistro specifičan, što novo donosi na zagrebačku gastro scenu?

Osvježeni koncept Le Bistroa nudi trendi ukusna jela uz naglasak na kvalitetne, svježe sezonske sastojke i lokalno proizvedene namirnice s domaćih OPG-ova dok ribu nabavljamo od manjih ribara. Legendarni Le Bistro zagrebačkog hotela Esplanade otkako je otvoren, 1986. kao mali francuski restoran, odmah je zauzeo važno mjesto u svakodnevnom životu metropole. Le Bistro je postavio neke nove standarde u ugostiteljstvu, a mnogi zagrebački restorani otvoreni kasnije ugledali su se upravo na njega. Novi proljetni Le Bistro à la carte jelovnik odlikuju autorska jela i bistro klasici u suvremenoj interpretaciji chefice Ane Grgić među kojima se ističu orecchiette sa šparogama, slasnim kozjim sirom i aromatičnim uljem od medvjeđeg luka i botargom, potom jastučići punjeni kozicama s kremom od tikvica, zatim kotlet od crne slavonske svinje s kremom od celera i tartufa te hrskava rolica s confitom od domaće ličke janjetine poslužena sa svježim mladim graškom i aromatičnom mentom iz Esplanadinog začinskog vrta.

Među brojnim nagradama koje osvaja, hotel Esplanade proglašen je i Povijesnim hotelom 2019. Recite nam nešto o povijesti hotela i zašto Vam je ova nagrada posebno bitna?

Sve nagrade nešto znače. Povijesni hotel internacionalna nagrada. Lijepo je kada se potvrdi ono što jako malo ljudi u Hrvatskoj zna – da je Esplanada internacionalno prepoznat hotel koji ima značenje i na svjetskoj sceni. Izuzetno je bogat poviješću. Zagreb je manji glavni grad, a u većini glavnih gradova postoji po desetak velikih hotela koji dijele neke događaje, a Esplanada kao jedini takav hotel u Zagrebu ima veliku koncentraciju svih velikih događaja i poznatih gostiju.

Pred nama je neizvjesna sezona, pa i godina, i svakodnevno se mogu pročitati loše prognoze koje mnoge bacaju u očaj. Što biste poručili svima koji posluju u horeka sektoru: kako da se postave u ovim izazovnim vremenima, na što treba staviti naglasak u poslovanju, od zaposlenika do menadžera?

Trebamo se pomiriti da će ova godina biti loša. Treba vidjeti kako preživjeti i kako ostati na određenom nivou. Trebat će to financijski izdržati, trebat će podizati kredite i ovaj će sektor dobiti veliki udarac. Svih ovih godina, nakon porasta turizma i luksuznog turizma te otvaranja fine dinning restorana, dogodila se epidemija. Zadnjih desetak godina budila se restoranska scena u Zagrebu i Hrvatskoj, i to je izuzetno bitno za naš hotel, da imamo takvo okruženje jer hotel teško može opstati ako nema adekvatnu ponudu u svojoj okolini. Veseli nas otvaranje novih restorana, chefovi su postali iznimno važni na hrvatskoj gastro sceni i to mi je iznimno drago. Sada treba prestati kukati i gledati naprijed. Doći će bolje vrijeme, treba preživjeti! Puno uključenih u HoReCa sektor završit će na nuli ili u minusu. No ako smo nešto naučili u krizi koja nas je snašla 2008. jest da nema predaje i da samo uz mnogo predanog rada, kreativnosti i pozitivan stav možemo ponovno uspjeti.

Dijeli