Joze Tomaš: Uspjeh nisu samo nekretnine, nego i ljudi!

Gosti ga vole, struka ga cijeni! To je Joze Tomaš, direktor tvrtke Potestas u čijem je sastavu Park, jedan od najomiljenijih splitskih hotela. Joze je postao njegovim direktorom 2002. Tada hotel s tri zvjezdice, nakon samo šest mjeseci dobiva četvrtu, a rekonstrukcijom i obnovom 2014. i petu zvjezdicu. Joze Tomaš voli svoj posao, radi ga predano, inovativan je i kreativan, neprestano se usavršava. Stoga ne čudi da je i službeno najbolji generalni menadžer u turizmu. To mu je laskavo priznanje dodijelio nezavisni međunarodni žiri na nedavno održanoj konferenciji Best Stay.

Razgovarala: Alma Radoš

Kakav je osjećaj biti najbolji generalni menadžer u turizmu?

Izvrstan! Iako ovo priznanje laska, ono i obvezuje da budem još bolji i kvalitetniji. Možda zvuči kao klišej, no moram reći kako ova nagrada nije priznanje samo meni nego i čitavom timu Hotela Park. Ona je i dokaz da su naši menadžeri u turizmu iskustvom i kompetencijama itekako konkurentni i mogu odgovoriti na globalne izazove. Turizam je branša u kojoj ima toliko stručnih i kvalitetnih ljudi. S druge strane, vrlo je teško nositi se s uvriježenim stereotipima da su bolji neki drugi. Zbog toga se nama, domaćim menadžerima u turizmu, možda teže dokazati i pokazati svoje vještine i znanja koje idu u korak sa svijetom, a usudim se reći – koji imaju hrabrost i karizmu i mijenjati percepciju hospitality industrije.

Unatoč tome, u našoj zemlji još uvijek mnogi misle da se turizam događa slučajno.

To definitivno nije istina! Trud, rad i znanje itekako se isplate. Ulaganje u turizam uvijek donosi rezultate. I ne samo u turizmu, već općenito u svakom polju gospodarstva, na području edukacije, ali i obitelji – ljubav, trud, razumijevanje i mar uvijek donose rezultat. Primjerice, rekonstrukcijom Hotela Park, uz naša tradicionalna tržišta otvorili smo nova poput Južne Amerike ili Indije. S druge strane, turizam je jedna od grana u kojoj je itekako primjenjiva priča o cjeloživotnom obrazovanju. Turistički djelatnici se neprestano moraju educirati o svjetskim trendovima i moraju redovito stjecati nove vještine i znanja o tehnologijama, hrani i piću, novim tržištima… A ono što je najvažnije za turistički razvoj destinacije i dobre turističke rezultate, suradnja je privatnog i javnog sektora na svim razinama. Mi smo to u Splitu posljednjih desetak godina postigli, što se automatski odrazilo i na odlične turističke rezultate. Apsolutno smo zasluženo dobili nagradu za turističku destinaciju godine na Danima hrvatskog turizma. 

Da je Split turistički hit vidljivo je na svakom koraku. Sve je više fine food restorana, atraktivnih dućana, luksuznih apartmana, hostela, hotela… Unatoč novim objektima, čini se da je Splićanima Park ostao nekako njihov hotel, omiljeno mjesto za susrete i ćakulu uz kavicu.

Od izgradnje 1921. Hotel Park je najprestižnije mjesto za sva glavna politička i društvena događanja u Splitu i Dalmaciji. Na prekrasnoj je lokaciji, neposredno uz plažu Bačvice i staru gradsku jezgru, a zbog ljepote i povijesnih događanja koja su se zbila u hotelu proglašen je spomenikom kulturne baštine.

To je i prvi privatni hotel u Hrvatskoj koji je EU financirala s maksimalnim iznosom.

I to je dokaz da se trud isplati. Prijavili smo se na natječaj „Povećanje gospodarskih aktivnosti malih i srednjih poduzeća“, koje je raspisalo Ministarstvo poduzetništva. Bilo je vrlo zahtjevno pisati projekt i u tom smo procesu koristili pomoć konzultanata. Rezultat je bio izvrstan – odobren nam je do sada najveći iznos, a ukupna investicija stajala je oko deset milijuna eura. Isplatio se svaki uloženi euro jer je Split 2015. dobio reprezentativni luksuzni hotel s pet zvjezdica, a Park je i dalje zadržao šarm urbanog Splita.

Hotel Park nije jedini projekt na kojem radite, a da je financiran sredstvima iz EU fondova.

Iznimno se radujem i našem novom projektu koje će biti otvoren na proljeće 2018. U suradnji s prirodom i okolišem na Plitvičkim jezerima stvorili smo oazu mira, spokoja i tišine. Naš slogan Where luxury meets nature, odražava se u našem novom turističkom naselju Fenomen Plitvice. Nova destinacija znači i nove izazove i nove timove. Svakim takvim ulaganjem otvaraju se nova radna mjesta, što je itekako važno za hrvatsko gospodarstvo i zapošljavanje mladih.

Kako napreduje ideja o reciklaži sapuna na koju ste došli prošle godine? Veći dio tog projekta, vrijednog 180 tisuća eura, također se financirao iz fondova EU.

Primijetio sam da se sapuni u hotelima bespotrebno bacaju, nakon samo nekoliko korištenja, čime se nepotrebno zagađuje okoliš. Došao sam na ideju koja štiti prirodu i ujedno pomaže zajednici. U prizemlju jedne obiteljske kuće u Solinu uz pomoć nekoliko udruga, fakulteta i Zavoda za zapošljavanje, otvorili smo pogon u kojem je zaposleno 46 osoba s invaliditetom. Danas se u projektu surađuje s drugim hotelima na obali u kojima domaćice prikupljaju sapune. Ti sapuni dolaze na preradu kako bi se proizveli mirisni paketići pod nazivom „Sapo“. Osobno mi je bila važna ideja koju sam proslijedio i koja se realizirala u početku te je prepoznata, ne samo u našim krugovima, već i šire. Tako smo prošle godine za ovu ideju i realizaciju ušli među tri najbolja svjetska projekta glede održivosti i zaštite okoliša. No taj projekt još uvijek treba dovesti do kraja. Nažalost, zbog obaveza sam trenutno manje uključen u njegovu organizaciju i upravljanje. Na ovakvim primjerima najbolje se vidi koliko je važan ljudski faktor, vještine organiziranja i projekt menadžmenta. Drugim riječima, možete imati super ideju koju je vrlo važno provesti do kraja. Da se to ne bi dogodilo trebaju vam sposobni menadžeri i dobar tim. Nadam se da smo na pravom putu da ovaj projekt dovedemo do kraja.

Menadžeri često kažu kako je uspjeh kombinacija edukacije, iskustva, rada, cjeloživotnog obrazovanja, vještina… No, mnogo njih u turizmu to imaju, ali je uspjeh ipak izostao. Nešto kao da nedostaje.

Uspjeh dolazi kada razmišljate izvan zadanih okvira i granica, out of the box. I još nešto se mora znati. Uspjeh nisu nekretnine već – ljudi. Jer ljudi i osoblje su ono što čine svaki projekt važnim. Naravno, priču o uspjehu dodatno olakšava i činjenica da imamo top proizvod ili nekretninu u Splitu, poput Hotela Park. Pored divnog objekta sa stoljetnom tradicijom, naši gosti prepoznaju posvećenost čitavog tima Hotela Park koji se prema gostima odnosi gospodski, s puno razumijevanja i samopouzdanja. Oni su vrhunski stručnjaci u svom poslu i iznimno sam ponosan na njih i sretan što svaki dan mogu nešto od njih i naučiti. Uspjeh su zadovoljni radnici i zadovoljni gosti koji se vraćaju. Menadžerske pozicije nam nisu dane da bi demonstrirali moć i autoritet, već da bismo kvalitetno iskoristili svoje znanje i iskustvo uz pomoć tima s kojim svakodnevno radimo, a često i “živimo”.

Okruženi ste mladim ljudima. Kao čovjek s realiziranom karijerom što im možete proučiti?

Jedino uz mlade, sposobne, motivirane ljude možemo naprijed. Iskustvo se stječe godinama pa se mladi ljudi ne bi trebali ustručavati bilo kojeg posla, osobito odluče li raditi u turizmu. Moraju biti oprezni u počecima, slušati iskusnije i one koje znanje rado dijele drugima. Takvim ljudima jednom će itekako biti zahvalni.

Što očekujete od politike u turizmu u 2018.?

U najmanju ruku dosljednost i svakako brigu Ministarstva turizma, koje bi trebalo podupirati i zalagati se za malobrojne hotele i restorane opredijeljene za cjelogodišnji turizam u turističkim mjestima. Takvi hoteli i restorani zalaganjima održavaju turizam 365 dana u godini unatoč gubicima od studenog do ožujka. Svi koji rade u turizmu znaju da je na obali jednostavno nemoguće pozitivno poslovati u tom razdoblju. Upravo takvi malobrojni hotelijeri, među kojima je i Hotel Park, grade destinaciju, zapošljavaju djelatnike tijekom čitave godine. Smatram da bi smanjenje PDV-a u tim zimskim mjesecima potaklo i druge da se odluče na cjelogodišnji rad, a time bi se podignuo imidž destinacije izvan sezone i još nešto vrlo važno – turisti ne bi nailazili na zatvorene restorane i hotele. Za jači gospodarski rast, poticanje investicija i zapošljavanje, osim smanjenja PDV-a u turizmu plaćanje ZAMP-a i TV pretplate, svakako bi trebalo ići prema prodanoj sobi, a iznimno nam je važno kvalitetnije obrazovanje i promicanje strukovnih zanimanja.