S popuštanjem mjera uvedenih zbog pandemije koronavirusa, svoja su vrata počeli otvarati i ugostitelji diljem Hrvatske. Kakva je trenutno situacija na terenu, s čime se ugostitelji trenutno suočavaju u poslovanju i kako iz ove situacije mogu izvući maksimum, razgovaramo s Marinom Medakom, predsjednikom Nacionalne udruge ugostitelja
Razgovarala: Marija Sedlar
Koliko je ugostiteljskih objekata do sada otvoreno i gdje najviše?
U prvom valu popuštanja mjera, sa 11. svibnja 2020., otvoreno je oko 50% od ukupno 35 tisuća ugostiteljskih objekata u Hrvatskoj. Sada već možemo govoriti o brojci od 80% otvorenih ugostiteljskih objekata. To su prvenstveno ugostiteljski objekti koji rade cijelu godinu. Iako nam je sada svaka kuna iznimno važna, dio ugostitelja koji posluju sezonski nije siguran hoće li uopće otvarati.
Promatrajući postkoronski promet u svojim restoranima i ponašanje gostiju, što primjećujete?
Promet je drastično pao, a navike gostiju su se promijenile. Više je razloga tome. Samim otvaranjem su nam prorijeđeni kapaciteti za najmanje 40% zbog provođenja mjera distanciranja. Proteklih smo mjeseci imali snažnu kampanju usmjerenu na socijalno distanciranje, a mi smo industrija koja povezuje i socijalno zbližava ljude. S obzirom na dug period na koji smo bili zatvoreni i negativne posljedice lockdowna po gospodarstvo takva pojava je bila za očekivati. Turista nema, niti je realno očekivati veliki broj dolazaka. Pretežno radimo sa domaćim gostima čija kupovna moć se bitno umanjila.
Prema rezultatima s terena, kakav promet bilježe ugostitelji? Troše li gosti jednako kao prije korone ili opreznije?
Govoriti o prometu prije korone je izrazito optimistično u trenutnim okolnostima. Posljednje informacije iz sustava fiskalizacije koje redovno objavljuje Porezna uprava govore o padu prometa od 70% usporedno s istim razdobljem prošle godine, dok područje Splita bilježi pad prometa u turizmu za svibanj od čak 98%. Navike i mogućnosti gostiju su se silom prilika promijenile. Svi smo još u strahu od virusa. Također moramo uzeti u obzir da je gotovo 700 tisuća naših sugrađana već tri mjeseca na minimalcu što je izrazito umanjilo njihovu kupovnu moć. Kakav to utjecaj ima na naše poslovanje govori činjenica da su domaći gosti u najboljim danima hrvatskoga turizma generirali tek 12% ukupnog prometa.
Dio ugostitelja već je najavio da neće biti u mogućnosti otvoriti objekte tijekom nadolazećih mjeseci – što im predstavlja najveći problem?
Fiksni troškovi poslovanja jako su visoki, a nitko nema garancije da će prihodi rasti u nadolazećem periodu. Uzmete li u obzir da je vaše poslovanje usmjereno isključivo na turiste, kojih neće biti, otvoriti u ovim okolnostima je vrlo teška i hrabra poduzetnička odluka. Svaka kuna nam postaje iznimno važna i realno je očekivati da će dio kolega prenamijeniti vlastito poslovanje.
Zagrebačke ugostitelje, uz koronu, zadesio je i potres – jesu li oni u najtežoj situaciji?
Potres je nanio Zagrebu više štete nego li sama korona. Mi, nažalost, imamo priliku svjedočiti i jednom i drugom. Uz nastalu materijalnu štetu na samim objektima potres je prouzrokovao i cijeli niz nematerijalnih posljedica koje snažno utječu na pad poslovanja. Taj primjer najbolje oslikava centar Zagreba. Ugostiteljski objekti u centru su pretrpjeli velika oštećenja. Centar je postao veliko gradilište. Javni prijevoz ne prometuje preko Jelačić placa i dijelom Ilice. Preko 25 tisuća naših sugrađana je iseljeno iz svojih domova iz centra. Ljudi još uvijek osjećaju strah.
Vlada najavljuje produžetak mjera za ovaj sektor – koliko one pomažu, jeste li zadovoljni njima?
Drugi paket Vladinih mjera na kojem su inzistirali Nacionalna udruga ugostitelja i Udruga Glas poduzetnika je zaustavio val otpuštanja, ne samo u ugostiteljstvu već u svim granama gospodarstva. Treći paket potpora za očuvanje radnih mjesta je iznimno važan u trenutnim okolnostima. Važno je naglasiti da je to isključivo privremena mjera. Uskoro ćemo morati posegnuti za kvalitetnim dugoročnim rješenjima. Kao primjer pozitivne prakse naveo bih Njemačku koja je smanjila PDV na usluge u ugostiteljstvu sa 19 na 7%. Ukoliko ista izostanu, za studeni 2020. godine se predviđa crni scenarij otpuštanja od preko 20 tisuća zaposlenih u ugostiteljstvu.
Često sada možemo čuti da Hrvati, uz određene akcije, mogu spasiti turističku sezonu – oslanjate li se i vi u Udruzi ugostitelja na domaće goste, pripremate li za njih posebne ponude?
Svaki gost nam je jednako važan, a posebno drago nam je pružiti usluge našem domaćem gostu. Sada, kada nije jednako sigurno putovati unutar i izvan granica Lijepe naše, napomenut ću da je Split od Vinkovaca jednako udaljen kao i Vinkovci od Splita. Naše ponude će se sigurno prilagoditi tržištu s nastojanjem da zadržimo korektan omjer pružene vrijednosti za traženi novac.
Što ugostitelji mogu učiniti u ovom trenutku kako bi privukli goste, ali i zaradili? Trebaju li sada ulagati i u što?
Trenutno se svi nalazimo u situaciji da držimo glavu iznad vode. Svaka kuna nam je iznimno važna. Također nam je važno motivirati naše zaposlenike na rad u datim okolnostima smanjenog obujma posla i nižih plaća. Svi se moramo prilagoditi novom načinu života. Važno je svakodnevno promatrati ciljano tržište i prilagođavati se zahtjevima gostiju. U suradnji s partnerima u naredna tri tjedna planiramo pokrenuti kampanju kroz koju ćemo motivirati publiku na konzumaciju u ugostiteljskim objektima na području grada Zagreba, a kasnije ćemo istu proširiti na cijelu Hrvatsku.