‘Naš slogan Uživaj zdravo! poručuje da je hrana pod markom Sana ukusna i daje dobar osjećaj’

Tvrtka Sana delikatese proslavila je rođendan – 10 godina uživanja u finoj hrani koja daje dobar osjećaj, a tim smo povodom razgovarali s vlasnicom i direktoricom tvrtke Silvijom Repić koja ističe: „Sana proizvodi odlikuju se vrhunskim okusom i visokim nutritivnim vrijednostima, a podsjećaju nas da je hrana važan izvor zdravlja i zadovoljstva te da se itekako može zdravo uživati!“

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako su izgledali počeci poslovanja, kako ste se odlučili na pokretanje tvrtke?

Kada se osvrnem unatrag, imam osjećaj da je sve vodilo ka tome da osnujem Sanu, iako sam svoju karijeru započela u potpuno drugoj branši. Oduvijek sam veliki gurman i volim kuhati te me zanima nutricionizam, a moji hobiji su sport i putovanja. Sve to je uvijek budilo moju veliku znatiželju za hranom i trendovima u prehrani.

Uz oca Miroslava, koji je radio u prehrambenoj industriji, imala sam osjećaj da sam bila dio tog svijeta, iako sam osam godina radila u financijskom sektoru i osiguravajućem društvu. Rad u stranoj multinacionalnoj kompaniji imao je za mene jako puno prednosti na početku karijere. Izuzetno sam puno naučila – velike kompanije daju dobre temelje i strukture te znanja iz upravljanja procesima. I otac i ja smo u jednom trenutku istovremeno bili na prekretnici karijere i razmišljali da pokrenemo neki svoj projekt.

Upravo je otac bio taj koji me kao tinejdžerku upoznao s hummusom i to je bila njegova ideja. Hummus, namaz od slanutka i sezama kojeg je ‘otkrio’ prije mnogo godina kada je surađivao s internacionalnim kompanijama, činio se kao odlična ideja. Iako je riječ o jelu koje postoji više od 2.000 godina, za naše je tržište bilo nešto novo, ukusno, zdravo i nutritivno odlično, a jako interesantno i za pripremu raznih jela.

Također smo znali da hummus postaje jako popularan u Zapadnim zemljama. Uvijek me privlačila ideja razvoja vlastitog poduzeća, kreativnosti i stvaranja businessa prema vlastitim vrijednostima. Odlučila sam dati otkaz i osnovati Sana delikatese. Tada nisam znala što me sve čeka, ali bio je to jedan od onih trenutka kad pomisliš – sad ili nikad.

Koji su bili prvi lansirani proizvodi i kako se širio Sana asortiman?

Prva linija proizvoda bile su različite vrste svježeg hummusa, namaza od slanutka i sezama. S obzirom na to da je hummus prije 10 godina na našem tržištu bio potpuno nepoznat, bio je pravi izazov krenuti u ovaj posao. Pronašli smo outsourcing partnera za proizvodnju, a kvaliteta i svježina proizvoda su bili prvi imperativ te tu nije bilo kompromisa.

S obzirom na to da, tada novi, brend Sana za potrošača nije imao prepoznatljivost i vrijednost, a sam hummus je ljude više asocirao na zemlju, nego na namaz, odlučili smo tržištu predstaviti svježi hummus premium kvalitete, u nekoliko okusa: classic i sa zrnima slanutka za one koji preferiraju blage okuse te s čilijem i bučinim sjemenkama za one koji vole aromatičniju hranu.

Željeli smo potrošačima dati priliku da hummus probaju kroz brojne degustacije i sajmove te odaberu svog favorita, a istovremeno i educirati koliko je hummus nutritivno zdrav i bogat namaz. Ubrzo smo razvili i recepturu hummusa s bučinim sjemenkama koji je spoj domaćeg i internacionalnog te je odmah bio odlično prihvaćen.

S idejom da pod markom Sana želimo predstaviti inovativne proizvode, odličnog okusa, vrhunske kvalitete i zdravih karakteristika kroz godine smo lansirali više od 250 proizvoda, od čipsa od jabuke i s čokoladom, gucamole namaza, tahini paste, premium začina za profesionalno kulinarstvo, do svježih biljnih Power sireva, falafela, deserata od kestena, ekoloških i jestivih slamki itd. Većina artikala se može svrstati u kategoriju niše. Pretežno su to namirnice biljnog podrijetla zdravih karakteristika, a često i bez glutena.

Što biste izdvojili kao svoje top proizvode?

Sana je danas prepoznata kako u retailu, tako i u HoReCa kanalu, pa se i asortiman nešto razlikuje. Svakako bih izdvojila sada već izuzetno popularni Hummus koji je omiljen među potrošačima zbog svog odličnog okusa, svježine i mazivosti, ali i jednostavnosti i zdravih karakteristika. Nimalo ne zaostaje ni guacamole. Proizvodi su pogodni za vegane, ne sadrže gluten i odličnih su nutritivnih vrijednosti.

Silvija i Miroslav Repić sa zaposlenicima na proslavi 10. obljetnice poslovanja

U HoReCa segmentu su dodatno posebno prepoznati i profesionalni začini koji su iznimne kvalitete jer je bilje sušeno posebnom tehnologijom liofilizacije gdje začini ostaju snagom i kvalitetom najbliže svježem bilju – svi proizvodi i mješavine su potpuno prirodni i bez pojačivača okusa. Tu su još i specijalne soli, začini za pića te posebna ulja i ocat.

O čemu sve treba voditi računa pri osmišljavanju novih proizvoda – kako oni nastaju u tvrtki Sana delikatese?

Mi u Sani smo vrlo otvoreni prema novim idejama i često istražujemo, a dio odluka donosimo i intuitivno iz razloga što nemamo budžete za ozbiljna istraživanja tržišta. S obzirom na to da nemamo vlastiti pogon već radimo s outsourcing partnerima za malo poduzeće koje posluje na malom tržištu kao Sana, izazov je pronaći ozbiljnog proizvođača koji je spreman raditi manje količini proizvoda u počecima razvoja tržišta s obzirom da se radi o nišnim artiklima.

Recepture prilagođavamo s našim proizvođačima, testiramo, pripremamo dizajn te nakon samog lansiranja na tržište se trudimo upoznati potrošače s proizvodim te im dati priliku da ih probaju. Biti prvi ili među prvima s prehrambenim proizvodima je veliki izazov jer većina hrvatskih potrošača nije jako otvorena za isprobavanje novih okusa i namirnica, ali s druge strane je to i prilika za pozicioniranje. U HoReCa sektoru hoteli, restorani i barovi koji žele imati kvalitetnu i kreativniju ponudu sve više imaju potrebu za ovakvim proizvodima.

Osim proizvodnje vlastitih proizvoda, bavite se i distribucijom drugih brendova – s koliko njih surađujete i zašto?

Sana trenutno ima više od 15 dobavljača/proizvođača iz Hrvatske i inozemstva. Dobavljače biramo primarno prema kriteriju kvalitete proizvoda koji isporučuju te najviših standarda proizvodnje i certifikata koje trebaju zadovoljiti. Naravno, kao što sam već spomenula, naši partneri su također često inovativna i fleksibilna poduzeća kao i Sana, spremni razvijati nove i zanimljive proizvode. Primarna poslovna strategija poduzeća je razvoj te prodaja i distribucija proizvoda pod markom Sana.

Hrvatsko tržište je malo i troškovno vrlo zahtjevno radi skupe i komplicirane logistike, posebno u HoReCa sektoru, pa okrupnjavanje malih kvalitetnih poduzeća vidimo kao dobru priliku i za nas i za partnere koji na taj način dobiju širi asortiman i bolju uslugu na jednom mjestu. Za sada distribuiramo nekoliko brendova manjih hrvatskih poduzeća čiji se proizvodi uklapaju u istu filozofiju kao i Sanini – kvalitetno, ukusno, inovativno te certificirano. To su brendovi Imanje Kapronca, Ekipa kombucha, Encian, Vegetariana te Materia.

Gledajući unazad, s kakvim ste se izazovima susretali prije 10 godina? Kako se mijenjalo, tj. razvijalo tržište proizvoda biljnog podrijetla?

Mislim da smo u ovih 10 godina prošli sve moguće izazove s kojima se može susresti malo poduzeće u FMCG sektoru koje radi s prehrambenim proizvodima. Od izazova s naplatom potraživnja, nedostatka budžeta za marketing, fluktuacije radnika, rastućih troškova, izazova s organizacijom logistike, primjene u poslovanju kod dobavljača, covid krize, inflacije i još mnogo toga.

Što se tiče razvoja tržišta biljnog podrijetla, ono u svakom slučaju raste i razvija se unatrag 10 godina, no hrvatsko tržište je izuzetno malo pa samim time i prodaja koja se na tako malom tržištu može ostvariti je neusporedivo manja u odnosu na veća i razvijenija zapadna tržišta. S druge strane sve više poduzeće, posebno velikih kompanija, razvija proizvode u segmentu biljne prehrane pa je ponuda za potrošače sve veća, a potražnja ne raste nužno tim stopama.

Miroslav i Silvija Repić

Na promjenu trendova utječe i dolazak stranih gostiju tijekom turističke sezone jer u Zapadnim zemljama potrošači sve više preferiraju biljnu prehranu. Od samog veganstva, najviše rate trend tzv. fleksitarijanstva što znači da su to potrošači koji jedu sve namirnice, ali preferiraju u toku tjedna konzumirati dio namirnica isključivo biljnog podrijetla. Populariziranju biljne prehrane zasigurno doprinose i brojna istraživanja o zdravstvenim koristima koja prenose mediji, ali istaknula bih i to da se upravo odličnim okusima ruše predrasude da biljna hrana nije ukusna. Zato je i slogan Sane Uživaj zdravo! jer želimo istaknuti da su proizvodi pod markom Sana hrana koja je ukusna i daje dobar osjećaj.

Prije tri i pol godine pokrenuli ste i web shop – kakve rezultate bilježite, prate li i Hrvati trend rasta naručivanja prehrambenih proizvoda online?

Trend naručivanja prehrambenih proizvoda online raste, to osjetimo i mi u Sani, no web shop za nas ima drugi izazov. Kako je većina Sana proizvoda svježa, a dio asortimana kao proizvodi od kestena i falafel su smrznuti, što znači da se trebaju čuvati u hladnjaku ili zamrzivaču, takva dostava je izuzetno skupa i komplicirana. Nismo još uspjeli riješiti ovaj izazov pa stoga svježe i smrznute proizvode isporučujemo samo na području Zagreba, Koprivnice, Križevaca i okolice, a ambijentalne proizvode na području čitave RH.

Što Sana delikatese poduzimaju po pitanju održivog poslovanja?

Trudimo se poslovati održivo te brinuti i o zajednici i okoliši u zaposlenicima koliko je to moguće u okviru malog poduzeća. Od samog početka poslovanja aktivno doniramo hranu, a za to smo i tri godine, otkad ono postoji, dobili priznanje Najdonator u kategoriji malih i srednjih poduzeća. Također, smo lansirali i liniju ekoloških i inovativnih proizvoda kao što su jestive slamke i žličiče na bazi vlakna jabuke koji osim što su ekološki mogu se i pojesti. U godinama pred nama planiramo povećavati stupanj ekološki prihvatljivije ambalaže u našim proizvodima.

Tijekom 10 godina dobili ste brojna priznanja – koja biste izdvojili?

Izuzetno smo ponosni na priznanja kao Proizvod godine koji smo 2018. dobili za hummus s bučinim sjemenkama, Sensa Loves također za hummus prošle godine, a posebno smo ponosni na priznanje Najdonator koje smo dobili tri godine zaredom. Nestrpljivo čekamo ovogodišnju dodjelu.

Koji su planovi za 2024. te za sljedećih 10 godina?

Održavanje jednake vrhunske kvalitete i razine usluge prema našim kupcima i potrošačima prvi je imperativ našeg poslovanja. Planiramo širenje asortimana s nekoliko zanimljivih proizvoda, kako u retail tako i u HoReCa segmentu. Novi proizvodi koje pripremamo odlično će se uklopiti u postojeći asortiman i zaokružiti ga, a naravno bit će vrhunske kvalitete uz certifikate. Veselimo se tržištu predstaviti novi vizual i dizajn pakiranja popularnog Sana Hummusa koji ćemo uskoro predstaviti u novom i modernijem izdanju. Također, planiramo i širenje na neka nova tržišta koja pripremamo još od covid krize koja je usporila projekte. Uz sve to, društvena odgovornost kroz doniranje hrane naš je stalni fokus pa ćemo to nastaviti i u vremenu pred nama.