HEINEKEN Hrvatska posebno je povezan s lokalnom zajednicom – njihova pivovara i Karlovačko pivo nezaobilazan su dio povijesti grada Karlovca već gotovo 170 godina. Veliki dio zaposlenika iz ovog je kraja te iz toga proizlazi i emotivna veza s potrošačima, ističe predsjednica Uprave Marta Bułhak te dodaje: „Jednako tako, važni su nam potrošači u cijeloj Hrvatskoj i šire, a posebno sam ponosna na to što veliki broj turista traži upravo naše pivo.”
Razgovarala: Marija Sedlar
Svjedočimo velikom rastu cijena energenata, a samim time i rastu cijena prehrambenih i neprehrambenih proizvoda te općenito troškova života. Kako se nosite s aktualnim izazovima?
Suočeni smo s dosad neviđenim povećanjem ulaznih troškova, prvenstveno cijena sirovina, materijala za pakiranje te energije. Nepovoljan utjecaj inflacije i još uvijek prisutnih neravnoteža u globalnim lancima opskrbe osjećat će se sigurno još neko vrijeme. Zadovoljna sam što smo u HEINEKENU Hrvatska na vrijeme počeli s pripremom planova za nepredviđene situacije kako bismo maksimalno ublažili moguće poremećaje. Svjesni smo i utjecaja inflatornih pritisaka na potrošače i njihovu kupovnu moć, ali vjerujemo u snagu naših brendova.
S početkom godine u Hrvatskoj je uveden euro. Kako je prošao taj proces i – s obzirom da ste globalna kompanija – je li uvođenje eura olakšalo poslovanje?
S pripremama smo krenuli već početkom ožujka prošle godine. Sâm projekt je uključivao brojne prilagodbe procesa i organizacije, a fokus je bio i na testiranjima informacijskog sustava. Svaka promjena nosi svoje izazove, no tranzicija na euro je za nas prošla glatko te očekujemo pozitivne efekte. Prije svega tu mislim na jednostavniju i lakšu suradnju s inozemnim kupcima i dobavljačima iz eurozone.
Jeste li s obzirom na inflaciju ulagali u plaće zaposlenika?
Plaće naših zaposlenika revidiramo na godišnjoj bazi, a unutar tog procesa svakako pratimo i kretanje ostalih plaća na tržištu. Osim financijskih aspekata, koji su, naravno, uvijek važni, nastojimo osigurati i brojne nefinancijske pogodnosti jer želimo ostati poželjno mjesto za rad. Želimo da se zaposlenici osjećaju ‘među svojima’ i zato cijenimo i potičemo transparentnu i dvosmjernu komunikaciju koja pridonosi boljem radnom okruženju, zadovoljstvu i zajedništvu. Uz to, raznolikost, pravednost i sigurnost na radnom mjestu su nam jako važni. Vjerujemo da su ulaganja u dobrobit i razvoj zaposlenika ključna za održiv rast poslovanja.
Sljedeće će se godine napuniti 170 godina da ste sa svojim brendovima prisutni na međunarodnom tržištu. Što smatrate da je presudno za dugovječnost brenda ili tvrtke?
U HEINEKENU postoji posebna povezanost s lokalnim brendovima i lokalnom zajednicom. Štoviše, naša pivovara i naše Karlovačko pivo nezaobilazan su dio povijesti grada Karlovca već gotovo 170 godina. Također, velik dio zaposlenika je iz ovog kraja te iz toga proizlazi, rekla bih, i emotivna veza. S našim karlovačkim susjedima grad želimo učinimo boljim, ljepšim i održivijim mjestom za život i rad.
Zato u partnerstvu i sinergiji s Gradom Karlovcem te brojnim volonterima provodimo projekt KAkvart kojem je baš to cilj. Također, podržavamo brojna lokalna kulturna, umjetnička i sportska događanja.
Jednako tako, važni su nam potrošači u cijeloj Hrvatskoj i šire, a posebno sam ponosna na to što velik broj turista traži upravo naše pivo. Svima njima želimo pružiti vrhunska piva i cidere koji će zadovoljiti njihove različite ukuse u svim prigodama. Važno nam je da naši odrasli potrošači prepoznaju našu tradiciju i vrijednosti, a mi smo tu da im uvijek ponudimo nešto novo i uzbudljivo.
Primjećujete li jesu li se i kako promijenile navike potrošača unazad nekoliko godina, posebno od pojave pandemije? Kakav je omjer prodaje HEINEKEN brendova u maloprodaji i HoReCa sektoru?
Pandemija nam je donijela veću ulogu potrošnje u domu. Također, HoReCa se polako vraća na razine prije pandemije, a iznimna turistička sezona u tome je pomogla. Povratak na ‘normalne’ okolnosti donosi pozitivan pomak. Tu prije svega mislim na oporavak turističkog sektora te povratak event industrije koja nam je vratila festivale, koncerte i slične manifestacije. Hrvati i dalje uživaju uz pivo među svojima – to se nije promijenilo – ali važnost maloprodaje je sada veća.
Nedavno je HEINEKEN Hrvatska objavio svoje već trinaesto Izvješće o održivosti. Koliko Vam je važno ovo područje poslovanja i zašto ono mora biti visko na listi prioriteta svake kompanije?
Izrazito nam je važno. Vjerujemo da kompanije mogu i trebaju biti pozitivna snaga promjene. U našem slučaju, nastojimo sagledavati taj proces od ječma do bara. Održivost i odgovornost su ključ dugoročno uspješnog poslovanja. Zato već više od desetljeća slijedimo našu globalnu strategiju održivosti Stvaramo bolji svijet. Ona je imala snažan utjecaj na naše poslovanje. Potaknula nas je na inovacije i suradnju u zaštiti okoliša, pomoć lokalnim zajednicama te pozitivan doprinos društvu. Strategiju održivosti smo nedavno unaprijedili uključivanjem konkretnih ciljeva, akcija i naših obveza do kraja desetljeća – do 2030. Ukratko, ciljevi su nam ugljična neutralnost, inkluzivnije i pravednije društvo, umjerenost te odgovorna konzumacija alkohola.
Kako ide put pivovare u Karlovcu prema ugljičnoj neutralnosti? Što je do sada postignuto po tom pitanju?
U posljednjih desetak godina uložili smo oko 10 milijuna eura kako bismo povećali cirkularnost i smanjili potrebe iz vanjskih izvora energije. Jako nas veseli vidjeti rezultate tih investicija koje se pozitivno odražavaju na smanjenje našeg utjecaja na okoliš, ali nam i omogućavaju uštede i veću učinkovitost poslovanja. Posljednji konkretni podaci o našim emisijama CO2 pokazuju da smo, primjerice, korištenjem bioplina u proizvodnji, dobivenog radom pročistača tehnoloških otpadnih voda, otpustili 383 tone manje na godišnjoj razini.
Ukupno gledajući, emisije su smanjene za 10,8% po hektolitru proizvedenog piva u odnosu na 2020. godinu ili 57,8% u odnosu na baznu 2008. Za rad pivovara i dalje koristi 100% električne energije dobivene iz obnovljivih izvora, uključujući onu dobivenu radom 1.380 solarnih panela postavljenih na krov zelenog skladišta.
Također, količinu komunalnog otpada smanjili smo za gotovo 41% po hektolitru piva u odnosu na prethodnu godinu, a treba spomenuti i da u usporedbi s baznom 2008. trošimo 43,2% manje vode za proizvodnju jedne litre piva. Kako bismo očuvali vodne resurse i lokalne rijeke, ugradili smo pročistač tehnoloških voda te tri separatora ulja, dok naše novo pretakalište osigurava da proizvodi ili sirovine neće dospjeti do rijeke Kupe.
Posebnu pažnju pridajete uključivijem i pravednijem društvu – kakvo je to društvo kada je u pitanju HEINEKEN Hrvatska?
Raznolikost i uključivost je tema na kojoj puno radimo. HEINEKEN Hrvatska tako ima svog ambasadora za raznolikost i uključivost i cijeli tim volontera iz raznih funkcija koji pomažu da ovu važnu temu provedemo u konkretne akcije. Primjerice, jedna od aktivnosti koje provodimo su radionice za zaposlenike o uključivim praksama na kojima razgovaramo o tome kako dati povratnu informaciju, tražiti i prihvaćati različita mišljenja i uključiti sve članove tima u razgovor.
U najvišem upravljačkom tijelu imamo 70% žena. Tu svakako treba spomenuti i 48% u visokom menadžmentu, na što sam posebno ponosna. Uz to, jako smo usredotočeni na sigurnost, zdravlje i dobrobit zaposlenika, ali i lokalnu zajednicu. Prisutni smo kroz podršku brojnih sportskih, glazbenih i turističkih događaja kao što su Dani piva i brojni drugi projekti diljem cijele Hrvatske, kojima već dugi niz godina donosimo pozitivnu promjenu u lokalnu zajednicu.
Aktivni ste i u kampanjama o odgovornom konzumiranju te raznim edukativnim programima za mlade. O kakvim se programima radi, kako mladi na njih reagiraju i vidite li rezultate tih inicijativa?
Bez obzira o kojem je našem brendu riječ, potičemo i zagovaramo odgovornu te umjerenu konzumaciju. Našim odraslim potrošačima uvijek nudimo izbor, a bezalkoholne varijante naših piva – Heineken 0.0 i Karlovačko 0.0, idealno se uklapaju uz ručak ili kada vozite. Prepoznatljiv edukativni program s tog područja je svakako ‘Za odgovorno odrastanje mladih’, projekt koji smo pokrenuli prije desetak godina u suradnji sa psihološkim centrom Tesa.
Taj interaktivni program namijenjen je roditeljima srednjoškolaca s ciljem sprečavanja maloljetničke konzumacije alkohola, ali i pružanja podrške u uspostavljanju dobre komunikacije između njih i djece. Preko tisuću roditelja i pedesetak škola u Hrvatskoj sudjelovalo je u projektu samo u prošloj godini, a u 2023. godini planiramo njegova daljnja unapređenja i poboljšanja.
Izazovne okolnosti u poslovanju se nastavljaju, posebno s obzirom na trenutnu geopolitičku situaciju. Kakvu godinu očekujete? Na čemu će biti naglasak u poslovanju i može li se kvalitetno planirati u ovim nestabilnim vremenima?
Svjesni smo da će trenutna geopolitička i gospodarska situacija donijeti izazove s kojima se moramo nositi. Živimo i radimo u volatilnom i neizvjesnom vremenu u kojem je nužno stalno pratiti situaciju i brzo se prilagođavati. Stalno radimo na različitim scenarijima kako bismo osigurali kontinuitet i dugoročnost poslovanja te osigurali da naši potrošači mogu nastaviti uživati u našem pivu. Naravno, nastavljamo slijediti našu strategiju održivog razvoja i raditi na svim sastavnicama održivog poslovanja te neprestano smanjivati svoj utjecaj na okoliš.